FRAM: kometa Catalina a Ceres s Vestou

Martin Mašek nadále intenzivně úkoluje jihoamerický robotický dalekohled FRAM, který patří Fyzikálnímu ústavu Akademie věd a slouží pro observatoř Pierra Augera. Posledními úlovky dalekohledu jsou kometa C/2013 UQ4 (Catalina), která byla loni objevena ještě jako asteroid, ale stala se z ní najednou kometa. Dále Martin zaslal pěknou animaci, jak se k sobě blíží planetky Ceres a Vesta. Jak se ukázalo, je tam té drobotiny samozřejmě víc. Jsme v pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem…

kometa 2013 UQ4 Catalina
28. 6. 2014, 18×60 sekund, FRAM/GLORIA/Martin Mašek

Snímek komety je povedený tím, že nemá přeexponované okolí jádra a docela pěkně zobrazuje výtrysky hmoty do okolí a do ohonu. Zajímavý je také fakt, že snímky byly použity pro upřesnění dráhy komety a tato data budou klíčová pro přesné navedení radioteleskopu Arecibo, který se pokusí nasnímat jádro komety.

Další obrázek ukazuje planetky Ceres a Vesta tři dny po sobě. Animace je opravdu zdařilá a navíc odhaluje další dvě slabší planetky pásu asteroidů. Díky za poslané obrázky z jižní Ameriky a těšíme se na další.

planetky Ceres a Vesta z FRAMu