Kometární okénko – červenec 2024

1. července 2024

Slunovrat je za námi, rok se přehoupl do své druhé poloviny, prázdniny jsou tu. Jistě se těšíte na delší a tmavší noci, ale ty jsou stále ještě v nedohlednu. Červencový nov proto asi pozorování moc přát nebude, pokud se nerozhodnete popojet někam více na jih. Ale i když vyrazíte, komet si moc neužijete. Doba jim nepřeje. Však čtěte dál a dozvíte se víc…

Obloha v červenci 2024

1. července 2024

Saturn s uzavírajícím se prstencem je pozorovatelný ve druhé polovině noci a na ranní obloze máme i další planety. Naopak večer nízko nad severozápadem můžeme sledovat jasnou kometu 13P/Olbers. V opozici se Sluncem jsou dvě trpasličí planety – Ceres a Pluto.

Začala sezóna NLC 2024 a rovnou ve velkém stylu

14. června 2024

Při večerní akci pro jednu školu jsme na turnovské hvězdárně zažili opravdu pěkné pozorování. Krásně na čas se vyjasnilo a do toho zářil Měsíc kolem první čtvrti. Později kolem 22:15 se na obloze začala zjevovat zprvu nenápadná a vysoko ležící světlá oblaka, ale později velmi nápadná a hezky strukturovaná NLC (noční svítící oblaka). Po ruce byly jen mobily, ale snímky se docela povedly. Sezóna 2024 začala nečekaně, i když jsme na ně čekali už 14 dní, ale přeci jen hned první úkaz v takové kráse překvapil.

Panoramatický pohled na noční svítící oblaka 13. 6. 2024 z Hvězdárny Turnov

Panoramatický pohled na noční svítící oblaka 13. 6. 2024 z Turnova

Obloha v červnu 2024

31. května 2024

Planety Mars, Saturn a koncem měsíce i Jupiter jsou opět pozorovatelné na ranní obloze. Prstenec Saturnu je již velmi tenký a silně uzavřený. Na večerní obloze nepropásněte další kometu Halleyova typu 13P/Olbers.

Behemoth opět na scéně

31. května 2024

Obří skvrna Carringtonova typu, která způsobila masivní magnetickou bouři a krásné polární záře v noci 10./11. května a jenž byla pokřtěna po biblické bestii Behemoth, se před pár dny opět vynořila na přivrácené straně Slunce.

Kometární okénko – červen 2024

27. května 2024

S příchodem léta, zdá se, přichází i kometární sucho. Noci jsou sice hezky teplé, ale krátké a málo tmavé. V červnu je proto nejlepší vyrazit někam na jih. Budou tady nebo tam k vidění nějaké komety? Inu, budou, ale nebude jich moc.

3664. květen – nezapomenutelné polární záře

13. května 2024

Aktivní oblast na Slunci AR3664 přinesla pozorovatelům na Zemi jeden z nejunikátnějších zážitků, co se pozorování polárních září týče. V minulosti, když se výrazné záře ukázaly, ohlížel jsem se pak za důvody ejich vzniku. Polární záře z noci na sobotu 11. května byla tak unikátní, že nemůžu udělat výjimku. Díky tomu, že podobný souhrn již zpracoval Kevin ze Solarham, využiju některé jeho materiály a text volně přeložím, aby zůstal i zde na památku zážitku, který je srovnatelný snad jen s polárními zářemi 30./31. 10. a 20. 11. 2003.

Celý článek »

Očekáváme další polární záře jaké jsme neviděli od těch nejsilnějších roku 2003?

11. května 2024

Asi se ptáte, zda v noci na neděli uvidíme tu nádheru, co byla vidět minulou noc 10./11. 5. Zatím jsou teď po setmění hodnoty ve slunečním větru nižší a ne moc příznivé pro tak jasné polární záře. Sluneční vítr a aktivitu sledujte na Spaceweatherlive.

Polární záře 10. 5. 2024 ve 22:37 SELČ u Bělé pod Bezdězem. Expozice 2,5 s, ISO 800, obj. Sigma 35 mm/f2,8, Canon 6Dmod