Tesla mezi hvězdami

Před pár dny se podařilo úspěšně vyzkoušet raketu Falcon Heavy a jako bonus nyní letí vesmírem horní stupeň Falconu s připojeným automobilem Tesla Roadster. Dráha, na kterou byl nakonec umístěn, protíná dráhu Marsu a sahá lehce za ní, ale sklon obou drah vůči sobě je asi 1° a tak se k Marsu auto asi nikdy nepřiblíží. Ještě při odletu se podařilo Teslu zachytit Martinu Maškovi, který z Liberce na dálku ovládal jihoamerický dalekohled FRAM, který měl zrovna volný pozorovací program. Dalekohled Fyzikálního ústavu Akademie věd je tak v jeho volném pozorovacím čase vhodným přístrojem ke snímání planetek, komet nebo „automobilů“ :-)

Přinášíme ještě další animaci z 10. února. Ze snímků se také určuje poloha objektu, což je dobré pro Minor Planet Center, které tato pozorování shromažďuje a může se tak zpřesnit dráha objektu ve Sluneční soustavě.

Tesla z FRAMu
Oba snímky FRAM/FZÚ/Martin Mašek

Na níže uvedené animaci z 9. února vidíme objekt zachycený na jednotlivých 60 sekund dlouhých subexpozicích. Vzhledem k tomu, že mění jasnost, můžeme snadno usoudit, že se otáčí. Analýzou světelné křivky lze určit dobu rotace na 4 min a 45 sekund.

Tesla z FRAMu

Martin opět prokázal pohotovost a krásně nám zpestřil pozorovací program tohoto jinak vědecky využívaného dalekohledu. Nemůžeme se zlobit, nezbývá, než se z toho těšit.

V médiích se často setkáme s názorem, že Musk si dělá, co chce, a klidně si vypustí téměř nekontrolovaný a zbytečný náklad, kam se mu zachce. Situace je ale poněkud komplikovanější. Jednak se díky atraktivitě celé události a nákladu dostalo k informacím více lidí, i těch kosmonautikou nepolíbených, kteří mohou mít na celou věc poměrně zkreslený názor, a jednak se diskutuje nad tím, že NASA i vojáci odmítli umístit na raketu užitečnější náklad, byť jim místo údajně bylo nabízeno zdarma. Zkrátka je to třaskavé téma, ale jako balastní zátěž určitě zajímavější než kus železobetonu. Ve chvíli, kdy se Tesla potýká s velkými finančními problémy, je tato reklama přinejmenším pozoruhodným trikem jak odlákat pozornost. Musk to prostě umí a je pochopitelná určitá závist. Nezbývá než přát automobilce překonání porodních bolestí a rychlou produkci slíbených automobilů.

Martin G.