Supernova ve Vírové galaxii M51

Jak už jste určitě od nás slyšeli, nebo na internetu četli, ve velmi známé Vírové galaxii v souhvězdí Honicích psů s označením Messier 51, je jasná supernova. Pojem „jasná“ patří spíše do uvozovek, protože bez středně velkého dalekohledu ji spíše neuvidíte, ale přeci jenom ve světě supernov viditelných běžným amatérským dalekohledem patří k těm nejjasnějším vůbec. Její současná jasnost je asi 12 mag. Navíc galaxie je velmi známá a snadno ji najdeme kousek od konce oje Velkého vozu.

supernova 2011dh v galaxii M51

Supernova 2011dh v galaxii M51. Složeno 8 expozic po 30 sekundách. Canon 30D, ISO1600, Celestron ED80/600 s reduktorem (ohnisko 402 mm). Výřez 1:1.

Pro zajímavost – pokud si kliknutím na obrázek zobrazíte o něco širší výřez, potom nejjasnější hvězda na snímku nahoře má jasnost 7 magnitud. To znamená, že by jen za vynikajících podmínek byla vidět na jizerskohorské obloze pouhým okem. I to ukazuje, jak je samotná galaxie a supernova slabá.

Nicméně M 51 je od nás ve vesmírných měřítkách jen asi 31*) miliónů světelných roků, proto je tato supernova docela jasná a my můžeme jen doufat, že se někdy dočkáme výbuchu supernovy v naší Galaxii, v Mléčné dráze.

*) vycházím z údaje podle snímků HST z roku 2001

Supernovu 2011dh jsme pozorovali poprvé s ladinem 4. 6. 2011 jeho 250kou při naší objevitelské expedici do polského vojenského prostoru Świętoszów. Tehdá měla jasnost okolo 14. magnitudy a nebyla příliš výrazná.

Včerejší noc jsem na ni namířil mojí 400ku a rozdíl byl na první pohled patrný. Ne ani kvůli větší apertuře (kterou eliminovala horší slunovratová obloha), ale díky podstatnému zjasnění. Supernova zářila v celém poli nejvíce a při zvětšení 135×, které se zdálo nejvhodnější, doslova vypalovala.

Protože ještě nějakou dobu vydrží tato explodující hvězda typu IIb hrát svoje nebeské divadlo, doporučuju všem na Vírovou galaxii namířit svoji rouru.

Vic ◊!