Vesmírná videa: prosinec 2011

Rád bych poděkoval za vaše ohlasy a vynasnažím se, abychom se na našich stránkách pravidelně setkávali s těmi odkazy na videa, která mně během uplynulého měsíce na webu nejvíce zaujala. V těch méně plodných pak počítám se zařazením těch nejkrásnějších odkazů prezentovaných v minulosti. Videa odkazuji kliknutím na obrázky.

V prosinci jsme se spolu dívali na naši matičku Zemi, jako bychom sami byli na chvíli astronauty na ISS. Video sestavil z dat NASA Michael König.

video z ISS

Dále bych určitě nechtěl opomenout video oslavující pohledy na kometu Lovejoy celou letkou kosmických sond:

kometa C/2011 W3 Lovejoy video

Pokračování nám připravil Ben Canales. Tento člověk je nadšenec do pořizování time-lapse videa. Zabivakuje na nějakém pěkném místě, připraví foťák a pohyblivé rameno a z pořízených fotografií vznikne nádherné video. Jeho fotografie jsou opravdu neobvyklé.

Ben Canales Crater Lake Time-Lapse

Když jsem shlédl video o polárních zářích odkazované na Astronomickém fóru, dospěl jsem k závěru, že je nejen pěkné, ale asi i jedno z nejnázornějších, které jsem o principu vzniku polárních září viděl. Pokud jej připravila Univerzita v Oslo, pak lze jistou kvalitu předpokládat.

Vznik polárních září

U následujícího videa bude žasnout nejeden okukovač planet. Mapa Jupiteru napasovaná na 3D model je vytvořena z reálných fotografií observatoře Pic du Midi. Mají zde 1-m dalekohled a výborné podmínky pro fotografování planet.

Jupiter z Pic du Midi

Mezi zajímavými kousky, které mi uvízly v archívu by nemělo chybět ani video časopisu Nature. Je to pěkný klip připomínající všechny lety raketoplánů a vlastně i jejich neuvěřitelný přínos rozvoji kosmonautiky.

Vzpomínka na raketoplány - Nature.

Když jsme u té kosmonautiky, zakončíme to něčím úsměvným. Něčím takovým je podle (nejen) mého názoru kreslený videoklip o sondě Voyager. Jednička je dnes nejvzdálenějším lidským výtvorem a Voyager 2 je hned po něm. Oba jsou někde na pomezí Sluneční soustavy poté, co zkoumali velké planety od Jupiteru po Neptun. Takových sond, které opustí naši soustavu je zatím jen pět. Dalšími jsou sondy Pioneer 10 a 11, které letí pomaleji a ačkoli jsou starší, tak nejsou nejdál. Kromě Voyagerů ještě aktivně komunikujeme se sondou New Horizons. Ta je teprve za dráhou Uranu a blíží se k Plutu, které dostihne v roce 2015. Po průletu kolem něj doufejme navštíví ještě nějaký transneptunický objekt a pak zamíří také ven směrem ke hvězdám..

Voyager

Krátká animovaná videa Guye Collinse, jako je výše zmíněný Voyager bych vesměs doporučil všem, kdo ještě nechtějí končit a mají v plánu se pobavit trochu déle.

Díky za pozornost a v lednu jsme tu s další várkou.