Planetková přehlídka

Že se i v období kolem slunovratu, kdy v našich zeměpisných šířkách nenastává astronomická noc, dá pozorovat, dobře ukázala minulá noc.
S libereckými kolegy z našeho klubu astronomů jsme se domluvili na výjezdu na Kopaninu, tentokrát na romantické místo u pomníčku na Košovech. V plánu jsem měl pozorovat asteroidy. Těm nevadí, že není pořádná tma. A ta ani nebyla, když jsem ve 23 hodin dorazil na smluvené místo.
Ladin, HoPi a Cassi dorazili později, když už jsem měl binar 125 mm připravený, pozoroval Saturn s Marsem a neúspěšně se pokoušel o kometu C/2009 P1 (Garradd).

Strom u pomníčkuStrom u pomníčku na Košovech, foto: Cassi

S pomocí výtečného programu HNSky jsem postupně vyhledával jednu planetku za druhou. Vybíral jsem z jasnějších – do 12,5 mag. I tak ty slabší a nacházející se nízko nad obzorem mi dávaly docela zabrat. Ve Lvu jsem nalezl tři: (471) Papagena, (16) Psyche a (6) Hebe, v Panně jich bylo pět: (5) Astraea, (8) Flora, (37) Fides, (116) Sirona a (7) Iris. Další se necházely ve Vahách: (124) Alkeste, hlavě Hada: (3) Juno a Hadonoši: (138) Tolosa a (23) Thalia.
Když jsem dorazil kolem půlnoci do Střelce, věnoval jsem se chvíli klenotům jižního nebe. Nad obzorem těsně nad lesem bylo možné v triedru vidět hvězdy Shaula a Lesath, tedy štírův bodec, což mě přivedlo na myšlenku zkusit pozorovat nejjižnější objekt vzdáleného vesmíru viditelný od nás. Mezi horké kandidáty jsem vytipoval kulové hvězdokupy NGC 6441 ve Štíru a NGC 6723 ve Střelci na hranici s Jižní korunou. První jmenovaný má deklinaci −37°03′ a dobře se hledá vedle hvězdy 3,3 mag. jižně od M7. A vskutku nebyl problém malou mlhavou kuličku kousek nad lesem na první pohled spatřit. Druhá kulovka je o něco výš, má deklinaci −36°38′, ale i když je stejně jasná (7,2 mag), je maličko větší a není tak koncentrovaná, takže její spatření byl už trochu problém. Zpočátku byla za velkým smrkem a i později ji uvidět byl celkem oříšek. Podařilo se to s vypětím všech sil, bočně a jen chvílemi. Na ni bude lepší vyrazit někam aspoň do Alp.
Mezitím nám pozorování zpestřil krásný bolid, který v 1.22 SELČ rozsvítil nebe a pohasl právě ve Střelci. Cassi ho odhadnul na −8 mag. Fakt pecka! Škoda že Cassi chvíli předtím vypnul kvůli zbloudilému projíždějícímu autu svůj foťák namířený právě tím směrem…

Letní jižní Mléčná dráha v souhvězdí Štíru, Střelce a ŠtítuLetní jižní Mléčná dráha v souhvězdí Štíru, Střelce a Štítu, při obzoru je vidět všudypřítomné Maiznerovo světlo. Foto: Cassi

Zatímco Ladin pozoroval triedrem světelné znečištění z Prahy, HoPi brouzdal oblohou se svým EDčkem a Cassi fotil panorama, já se vrátil k planetkám. SQM-L ukazovalo v zenitu něco málo přes 21 MSA a seeing byl od počátku stále špatný.
Ve Střelci se potulovalo hned několik asteroidů: (44) Nysa, (196) Philomela, (20) Massalia a (19) Fortuna. V ocasu Hada pak jasná (18) Melpomene, v Orlu (67) Asia a Kozorohu (17) Thetys.
Pět dalších jsem ulovil ve Vodnáři: (234) Barbara, (141) Lumen, (354) Eleonora, (10) Hygiea a (11) Parthenope. Cestou jsem doskákal i k Neptunu. Nejvíc – šest – jich bylo v Rybách: (51) Nemausa, (72) Feronia, (236) Honoria, (79) Eurynome, (56) Melete a poslední byla (2) Pallas, která se nacházela nedaleko Uranu.
To už ale bylo půl třetí, kluci odjeli a začalo svítat. Nad severním obzorem se na rozloučení ukázala noční svítící oblaka. Sbalil jsem techniku a hurá do Hajan. Doma jsem pak napočítal rovných 30 planetek hlavního pásu.
Na to, že začalo léto, byla docela zima. Ke konci pozorování bylo jen 9 °C a trochu foukalo a já byl rád, že jsem měl na rozdíl od HoPiho teplou zimní bundu.
Červnové novy nejsou astronomicky nezajímavé! Příští rok si asteroidový maratón rád znovu zaběhnu s cílem letošní třicítku překonat.

Ladin studuje světelné znečištění Prahy, foto: Cassi