Přechod exoplanety a nová proměnka s DSLR

V noci na úterý 28. srpna se Martinovi Maškovi, členu našeho Klubu z Liberce, povedl unikátní záznam přechodu planety před jinou hvězdou. Taková tranzitující exoplaneta se projeví nepatrným poklesem jasu hvězdy, který může zkušený amatér zaznamenat i s obyčejnou digitální zrcadlovkou. Jedná se patrně o první pozorování přechodu exoplanety s DSLR na území ČR.

Záznam tranzitu exoplanety - Martin Mašek

Tranzit byl zaznamenán v Liberci na balkóně panelového domu. Použitý fotoaparát byl Canon EOS 1000D s teleobjektivem Zeiss Sonnar 180 mm. Velkou roli samozřejmě hrály dřívější zkušenosti s fotometrií zákrytových dvojhvězd s CCD či DSLR. Výběr relativně snadné exoplanety HD189733 b poblíž známé planetárky M27 nicméně vůbec nesnižuje úctyhodnost onoho záznamu. Mateřská hvězda má jasnost 7,67 mag, pokles způsobený exoplanetou je 0,028 mag.

Technické info na webu var.astro.cz.

Jak Martin dodal, na stejné sérií snímků, kde se nacházela hvězda s exoplanetou, objevil další dosud neznámou proměnnou hvězdu. Je to už jeho celkem sedmá nová proměnka a celkově čtvrtá objevená pomocí DSLR. Na obrázku níže je objevová světelná křivka.