Viděli jsme kometu okem

Už to vypadalo, že se nedočkáme. Naposledy 16. března za soumraku nizoučko nad obzorem trůnila hvězdička s čímsi jako sloupečkem ohůnku. A přeci jen jsme se dočkali pěkné jasné noci a vyrazili za kometou nad ránem. Obloha dál od města byla velice pěkná. Na jihu se skvělo souhvězdí Štíra, zatímco na severovýchodě se pod kasijopeou konečně dalo vidět kometu. Připomínala mi spíše flíček s mírným protažením doleva nahoru, lépe to nešlo. Mnohem hůře se mi dařilo detekovat níže ležící galaxii v Andromedě. Nicméně problikávala mi tam. Vic to viděl lépe, moje oči nejsou ideální. V dalekohledech jsme viděli snad 2° dlouhý a doleva docela široce rozevřený ohon. Jasnější část dokonce směřovala v úhlu 120° doleva dolů od hlavního proudu ohonu. V triedru to byl s galaxií M 31 pěkný pohled.

kometa a galaxie 9 snímků

Složeno 9 snímků v Registaxu. Dobře vynikne rozdíl v šumu pozadí a možnosti vytáhnout galaxii i kometu. Škoda, že jsem nestihl za svítání nafotit více snímků přes 135 mm objektiv. Trochu jsem to neodhadl.

kometa dalekohledem 12x90sekund
8.4.2013, 3:45-4:15 SELČ. Výběr 12ti snímků s bodovými hvězdami. Složeno v Registaxu a doupraven kontrast a barvy. Canon 30Dmod, dalekohled ED80/600 s reduktorem f400 mm. Expozice při ISO1600, 12x90s.

detail komety
Detail komety. 13 expozic po deseti sekundách.

MaG