Jasná nova v souhvězdí Delfína

Novu v souhvězdí Delfína objevil japonský amatérský astronom Koichi Itagaki na snímcích z oblohy z 14.8.2013. Objevová jasnost novy byla 6,8 mag. Koichi Itagaki není žádným nováčkem v oboru, objevil již několik nov. Kromě toho má na svém objevitelském kontě několik desítek supernov a jednu kometu.

Novu Delphini 2013 jsem poprvé pozoroval, resp. jen fotografoval půl dne po objevu, v noci ze 14. na 15.8. nedaleko Jítravy. Bohužel jsem neměl k dispozici vyhledávací mapku, tak jsem oblast nasnímal Canonem EOS 1000D  18mm teleobjektivem s tím, že v širokém poli novu zachytím (snímek výše, nova označena šipkou). Fotografováno na stativu, složeno 10x30sec expozic.
Vizuálně jsem novu pozoroval další noc pomoci monokuláru 15×70 z Liberce. Nova ještě trošku zjasnila, současné odhady jasnosti jsou kolem 4,5 mag. Takže by měla být za ideálních podmínek (průzračná obloha) pozorovatelná pouhým okem i z okraje středně velkého města. Mimo město by pouhým okem měla být viditelná bez problému. Na vyhledání doporučuji použít mapku, nebo fotografii. Lze si pomoci malým dalekohledem, např. loveckým triedrem.

Před vzplanutím novy byla na stejném místě oblohy velmi nevýrazná hvězdička o jasnosti 17  mag. Takto slabé hvězdy lze vizuálně sledovat pouze velkými dalekohledy. Tato hvězda ze dne na den prudce zjasnila až na viditelnost pouhým okem. Co za výbuchem novy stojí? Nova znamená latinsky nová, dříve si totiž astronomové mysleli, že jde o novou hvězdu. Ve skutečnosti jde ale o hvězdy staré. Současné astrofyzikální modely říkají, že jde o dvojhvězdný systém, kde jednou ze složek je bílý trpaslík. Ten postupně vysává hmotu z druhé hvězdy, která se ukládá na jeho povrchu. Tím roste teplota a tlak. Pokud teplota a tlak narostou do určité míry, tak se na povrchu bílého trpaslíka zažehne termojaderná reakce. My pak na Zemi pozorujeme prudké zjasnění oné hvězdy. Jasnost novy bude pozvolna klesat až na původní jas. Obě hvězdy tuto událost přežijí a cyklus se může za několik desítek až tisíců let znovu opakovat.

Foto a text Martin Mašek
***

Jak už jste se dočetli od Martina, nova je velmi jasná. Poslední takto jasnou novu si vybavuji v nedalekém souhvězdí Orla (Nova Aql v prosinci 1999), kterou jsem viděl bez problému okem i z města. Ovšem jasnost této novy slibovala podobný zážitek. A skutečně. Sotva se setmělo, tak i přes oblohu přesvětlenou od reflektorů blízké firmy a Měsíce po první čtvrti, byla nova slabě viditelná jako hvězdička vlevo od souhvězdí Šípu a nad hlavou Delfína. Prostě hvězda, která by tam normálně nebyla vidět, když nejslabší okem viditelné hvězdy máte do 5. hvězdné velikosti.

Nova delfini 2013 f50mm
I přes gradient od svitu Měsíce je nova na snímku přes 50 mm objektiv dobře patrná.

Viděl jsem okem ještě hvězdu 4,8 mag vlevo od novy. Podle triedru a nedalekých hvězd jsem jasnost novy odhadl 4,7 mag, okem možná až 4,8 mag. Škoda že zjasňující Měsíc a nejspíš slábnoucí nova znemožní další pozorování o den později. I tak je pěkné, že vyšla dokonale jasná noc skoro na maximum jejího jasu.

nova delfini ed80
Výřez ze snímku přes dalekohled ED80/600 v ohnisku 400 mm ukazuje kromě novy (nejjasnější hvězda) také planetární mlhovinu NGC 6905 (modré kolečko vpravo dole).

Doplnil a fotil Martin Gembec