Obloha v březnu

Ačkoli počasí tomu ještě nenasvědčuje, jaro a s ním snad i více jasných nocí je pomalu tady. Měsíc je v příznivé fázi na začátku března, což je ideální období pro pozorování komet a deep-sky objektů. To se samozřejmě týká i Messiérovského maratónu. Z komet vybíráme hlavně dvě nejjasnější: C/2014 S2 (PanSTARRS) vysoko v Malé medvědici je nyní nejzajímavější a o něco méně se předvádí také C/2013 US10 (Catalina), jejíž jasnost pomalu klesá. V druhé polovině noci a ráno se pokoušejte o Mars a Saturn. Rudá planeta klesá po ekliptice a její výška nad obzorem se bude rychle zhoršovat s tím, jak poroste její průměr. Nejlepší je samozřejmě Jupiter, který je vidět prakticky celou noc. Pozice GRS a úkazy měsíčků najdete v článcích Vesmírný týden na astro.cz. Mapka potom obsahuje na své druhé straně několik nejvýznamějších úkazů – dvojitých přechodů stínů. Závěrem ještě upozorníme zákrytáře, že tu máme velmi zajímavé úkazy během celého měsíce. Viz Zákrytový zpravodaj. Mapka v PDF ke stažení zde.

Mapka březen 2016, Aleš Majer

3 komentářů k “Obloha v březnu”

1. Erik

Jen k té mapce. Bylo by možné do ní značit i dráhy komet?

Pokud se objeví zajímavá kometa, detailní mapka většinou bývá na druhé straně. Pro slabší komety doporučuju stránky http://kommet.cz/komet (česky) nebo http://cometchasing.skyhound.com/ (anglicky), případně jakékoliv počítačové planetárium.

3. martin.gembec