Planetky libereckého regionu II.

V řekách Libereckého kraje od ledna uplynulo hodně vody. Planetka Šolc mezitím prošla opozicí se Sluncem a zanedlouho jí projde také planetka Mašek. Obě se nachází v souhvězdí Panny a tak se naskytla příležitost je nasnímat.

planetky Šolc a Mašek

Pojďme se nejprve podívat na významnou osobnost našeho regionu, i blízkého Turnova. RNDr. Ivan Šolc byl významný odborník v oblasti optiky. Založil v Turnově podnik Monokrystaly a později Optickou dílnu patřící pod Astronomický ústav Akademie věd v Ondřejově. Mezi nejznámější se řadí jeho patentovaný interferenční sluneční filtr, který je známý pod označením „Šolcův filtr“.

Na počátku šedesátých let dvacátého století stál u myšlenky postavení hvězdárny v Turnově na Výšince, který pomohl realizovat.

Ivan Šolc byl uznávaným fyzikem a matematikem, ale i astronomem. K 725. výročí založení města Turnova vyšla jeho kniha, kde přiblížil celou řadu zajímavých osobností z tohoto regionu. Napsal také mnoho odborných statí z optiky a řady dalších publikací.

Planetku (3490) Šolc objevil Antonín Mrkos na Kleti 20. září 1984. Jde o planetku hlavního pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. Citace uvádí: „Pojmenována na počest Ivana Šolce, známého českého vynálezce dvojlomných polarizačních filtrů, užívaných při výzkumu slunečních protuberancí a slunečního povrchu.“

planetka Šolc z FRAMu

Animace je složena ze čtyř snímků, každý s odstupem 30 minut. Každý vznikl jako kombinace expozic 10×60 sekund. Snímáno 13. 4. 2016. Dalekohled FRAM/FzÚ AV ČR. Planetka má jasnost cca 16,6 mag. Kromě ní je na snímku i slabá galaxie.

Druhá planetka byla pojmenována relativně nedávno, ovšem objevena byla již 18. 10. 1988 Zdenkou Vávrovou na Kleti. Slovenský astronom Stefan Kürti inicioval pojmenování planetky a ačkoli vypršelo přednostní právo objevitelky na pojmenování, jsme rádi, že s navrženým jménem souhlasila. Planetka byla totiž objevena symbolicky v roce, kdy se narodil Martin Mašek, člen našeho Klubu astronomů Liberecka.

Citace uvádí: „Martin Mašek (nar. 1988) je nadšený pozorovatel objektů noční oblohy, proměnných hvězd, komet a planetek. Sleduje a potvrzuje objekty ze stránek NEOCP (The NEO Confirmation Page, stránky pro potvrzování planetek v blízkosti Země), které se vyskytují na jižní obloze, pomocí dálkového pozorování robotickým dalekohledem na observatoři Pierra Augera. Je také objevitelem několika proměnných hvězd.“

planetka Mašek z FRAMu

Animace je složena z pěti snímků, mezi jednotlivými snímky je odstup 30 minut. Každý vznikl jako kombinace expozic 10×60 sekund. Snímáno 13. 4. 2016. Dalekohled FRAM/FzÚ AV ČR. Planetka má mít jasnost dle efemeridy 18,3 mag, ovšem během snímání ji měnila mezi 18 a 19 mag (tedy 2,5×), z čehož lze usoudit na nesymetrický tvar planetky.

Zdroje:
Planetky vztahující se k Česku a Slovensku:
Astronomia:

První díl: http://udalosti.astro.cz/?p=6377