Mrazivé loučení s U1

Ranní nebe zdobí v těchto dnech jasná kometa C/2016 U1 (NEOWISE). Pohybuje se rychlým tempem souhvězdím Hadonoše směrem k jihu a období její viditelnosti z našich zeměpisných šířek tak brzo skončí. Dost možná poslední šanci ji spatřit jsme měli dnes za úsvitu.

Sešli jsme se s Alešem v šest ráno na našem oblíbeném „kometárním trojúhelníku“ nad Alšovicemi. V binaru 48×125 byla ihned krásně viditelná, i když se nacházela jen pár stupňů nad obzorem. Hledala se snadno nedaleko hvězdy ν Oph. Stále vypadá jako malá jasná kulovka, je to prostě taková hezká kulička s jasnějším středem. Ohon má vidět jen na fotkách.

Podívali jsme se i na kometu C/2015 V2 (Johnson). To jsme museli namířit téměř do zenitu, neboť ta se vleče souhvězdím Pastýře. Byla v binokuláru rovněž pohodlně viditelná, i když její čas teprve přijde.

Po shlédnutí Jupitera s měsíčky se těsně nad jihovýchodním obzorem ukázala jasná hvězdička. Byl to Saturn, i když si moc podobný nebyl. Nízké vrstvy atmosféry si s ním doslova hrály a tak chvílemi byly nad sebou dva fleky, jeden modrý a pod ním červený a postupně se přelévaly, oddělovaly a spojovaly. Hotová měňavka!

Pomalu svítalo, Aleš už dál nečekal, přeci jen bylo patnáct pod nulou, já ale vydržel ještě na východ Merkura v 6.36. Čekání zpříjemnila „srážka“ družice NOSS 3-6 Rocket a Cosmos 1437 Rocket pod Velkým vozem a přelet ISS těsně kolem Vegy a Altairu.

Kometa NEOWISE se mezitím nenápadně ztrácela na modrající obloze. Zmizela mi 10 minut před sedmou. Moc dlouho tu s námi nepobyla, ale rozhodně velice potěšila. Nemusíme smutnit, na místo nejkrásnější vlasatice se už derou další.

Docela jsem se těšil do tepla, takže na východ Slunce jsem už nečekal, i když mohl být opravdu kouzelný. Obloha byla totiž zase jednou nadstandardně průzračná. Trochu mě přeci jen zahřála SMS od Aleše, že na Jizerce je právě pěkných −27 °C. Když jsou teď takové mrazy, to by se do hor mohl vrátit i pověstný Tučňák jizerský

Jeden komentář k “Mrazivé loučení s U1”

1. Martin Gembec

Moje tělo vypovědělo službu a kázalo se vyspat, takže mě jen mrzí, že jsem si kometku necvakl, ale co už. Díky aspoň za perfektní report.