Měsíc, Jupiter a komety z Turnova

Fáze Měsíce rychle postupuje, tak jsme využili jasné oblohy druhého květnového večera a sešli se s Honzou na turnovské hvězdárně. Nejprve jsme se věnovali našemu nejbližšímu vesmírnému sousedovi krátce před první čtvrtí. Seeing byl velmi dobrý (Ant. II-III) a měsíční povrch skrze 6½“ refraktor s binokulárním nástavcem ukazoval mimořádné podrobnosti. Dokonce jsme zkoušeli zvětšení 500-1000× a vůbec to nebylo špatné… Honza pořídil zánovní zrcadlovku a chtěl ji vyzkoušet, no a není lepší objekt pro první pokusy s astrofotografií než právě Měsíc. V ohnisku 6″ Lichtenkneckeru (f15) jsme pořídili celkem obstojné záběry. Pak jsme dalekohled otočili na Jupiter, kde právě najížděla GRS a protější NEB obsahoval dvě výrazné tmavé girlandy. Závěr pozorování před půlnocí patřil kometám – jak 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák tak C/2015 V2 (Johnson) jsou vidět v triedru 10×50 i na turnovské obloze za svitu Měsíce v první čtvrti. Lepší to však bylo Sometem 25×100 z kopule kde nefouká a na Johnsona jsme koukli i 6½“ refraktorem (to je paráda hledat dlouhou rourou na paralaktice kometu, když je vidět v hledáčku…).