Když to bliká nebo se to hejbá

Marná sláva, když máte možnost během jediného večera skouknout opakované blikání hvězdy nebo pohyb jiné hvězdičky mezi ostatními, je to příjemné zpestření pozorovacího programu. Přesně takový zážitek se naskytl naší buňce aktivních pozorovatelů. Důležité bylo vybrat vhodné stanoviště, které nám velmi úspěšně předpověděl Jan Mánek (děkujeme!), protože cílem bylo vidět tečný zákryt hvězdy Měsícem. Už už se zdálo, že hvězda Měsíc snad mine, když se na chvilku párkrát schovala a zase objevila, aby dokonce skoro na minutu zalezla a pak bylo po zákrytu. A jako sladkou tečku jsme si dali pozorování blízkozemní planetky (3122) Florence. Ta se 29. 8. nacházela v Kozorohu a od Země byla už jen 7,7 mil. km. Při její velikosti mezi 2 až 4 kilometry to je pořádně jasný asteroid. Aktuálně měla 8,9 mag a byla snadno vidět i triedrem. Při vhodné pozici vůči hvězdám v okolí byl pohyb patrný již v řádku 15 sekund. A ještě se blíží k Zemi, takže pokud vyjde počasí, určitě se na ni koukneme zas.

Nedalo mi to se k planetce nevrátit doma, protože i když na ni mám výhled jen kolem hodiny poblíž jihu, tak stačilo postavit montáž do dveří na balkon (rajčata a kaktusy dostaly letos přednost). Trochu to lítalo, ale na sekvenci 40×15 sekund je hezky vidět pohyb planetky v průběhu asi deseti minut.

31122 Florence 29.8.2017
Ořez asi poloviny pole v ED80/600. Canon 30D, ohnisko 600 mm, 40×15s, ISO 800. 29.8.2017 23:38–23:48 SELČ.

31122 Florence 29.8.2017
Animace sekvence snímků po dobu deseti minut.

MaG