Krásná zimní noc na Rozdroże

Byl to přesně jeden z těch zimních dnů, kdy se přes den honí mraky, ale vy víte, že za horami bude jasno, a tak vyrážíte večer s kamarády do polských Jizerek. Ale jaká to byla noc. Vystupujete na Rozdroże Izerskie a nad hlavou se vám klene pěkná Mléčná dráha a spousta hvězd. A nefouká. Pohodu narušuje jen lehce lezavá zima, vlastně pořádný mráz, až k mínus deseti. A námraza, kdovíodkud, asi jediná připomínka toho, že vzduch je přeci jen trochu vlhčí. Vytahujeme tedy nádobíčko. Tu větší či menší dalekohled, tam montáže a stativy s kamerami a foťáky. A šou může začít.

Já jsem si plánoval konečně pořádně vyfotit kometu C/2017 T2 (PanSTARRS). Nemohl jsem si vybrat lepší noc, protože kometa se promítala do souhvězdí Persea nedaleko hvězdokup h a chí. Ani jsem nic doma neplánoval, prostě jsem nasadil starou zrcadlovku Canon 30D a namířil ke kometě. S uspokojením jsem zjistil, že hvězdy jsou nakloněny, protože kometa i hvězdokupy se vešly i na menší APS-C čip. Podařilo se najít i pointační hvězdu a tak se mi podařilo pořídit 27 expozic po 4 minutách. Kometa se za tu dobu mírně pohnula, ale pokusil jsem se to ve výsledném snímku kompenzovat alespoň v oblasti okolo jádra komety. Zbytek snímku jsem zpracoval pomocí PixInsight s důrazem na přirozenou barvu a vzhled hvězd, protože se mi odjakživa líbila ta kombinace červených a modrých hvězd v těchto hvězdokupách. Nakonec jsem rád i za tu trochu zelené v hlavě komety a i blízká menší hvězdokupa NGC 957 je také pěkným doplňkem. Ale to už je jiný příběh, protože jsem ukecal Romana, ať je spolu vezme detailně přes velký dalekohled a máme se na co těšit…

t2 20200120
C/2017 T2 (PanSTARRS) 20. 1. 2020, 21:30-23:15 UTC, 27×4 min, ISO 800, Canon 30Dmod + ED80/600 + reduktor Vixen 0,67×

Martin Mašek z pořízených snímků komety provedl fotometrii za účelem zjištění aktuální jasnosti komety.
C/2017 T2 (Panstarrs):
2020 01 20.95 UT: m1= 9.2 CCD-V, Dia.=5.3′, 8.0-Cm Refractor, Tail: 7.9 min. in p.a. 146 deg.
[Comet Alt.:46.5, Martin Masek+Martin Gembec, Rozdroze Izerskie, Poland]

Vzhledem k tomu, že nedávno jsem si hrál na Alšovicích s montáží Vixen Polarie a zjistil, že perfektně drží i 135 mm objektiv, těšil jsem se také, až si na pořádné obloze cvaknu Oriona na fullframovou zrcadlovku 5D. Brzy vybitá baterie sice ohrozila výsledek podstatnou měrou, ale několik expozic jsem nakonec ještě nasbíral a tak si mohu jen slíbit se k podobnému snímání ještě někdy vrátit.

Orion 135 mm
Orion Canonem 5D s objektivem Sigma 135 mm cloněným na 5,6.
10 × 4 min, ISO 1600, montáž Vixen Polarie, zprac. PixInsight.

Poslední úkol, který jsem si v noci vytyčil je pokus o snímání panorama krajiny a hvězd. Podařilo se mi pro ten účel sehnat Canon 6D s objektivem Sigma Art 1.4 35 mm. Byl to docela zázrak, jakých se moc u bazarových věcí nesejde. Hlavní je, že všechno funguje a evidentně to fotí pěkně, i když se teprve učím.

panorama

Kromě klasických panoramat, u kterých mě pořád nepřestává fascinovat, co dokáže zachytit fotoaparát za deset sekund ze stativu, jsem na popud Ladina pořídil jeho fotku, kterak se dívá do svého dalekohledu. Využili jsme trik s perspektivou, a i když se možná dívá ze špatné strany a možná to vypadá trochu uměle, mě jeho nápad pobavil, a jsem rád, že se nám podařil takový snímek.

panorama

Tak a teď už nechme prohovořit jiné, protože tato noc nebyla jen o fantastických fotozážitcích, ale hlavně o těch vizuálních. Ty mi dal ochutnat co chvíli Ladin a nutno dodat, že některé objekty jsem viděl prostě poprvé. Šlo například o lebku se zkříženými hnáty NGC 2467. Ale třeba Koňskou hlavu jsem taky neviděl několik let a s h-betou to ve čtyřicítce nebylo nikterak obtížné. Samostatnou kapitolou bude jistě i příspěvek Vice s jeho kometárními úlovky, na který se také těším.

MaG