Kometární okénko – únor 2021

Máme tu únorový nov a konečně i jasné počasí, tak si pojďme shrnout, co nabízí obloha zájemcům o komety. Nemohu bohužel nabídnout žádnou jasnou vlasatici, většina viditelných kometek slábne, ale objevilo se několik nových kousků, tak si je dnes představíme.

Jak jsem v lednu avizoval, z jižní oblohy k nám přispěchala nedávno objevená C/2021 A2 (NEOWISE). Mám z ní trochu rozpačité pocity. Je to sice v současné době nejjasnější kometka, odhady se pohybují kolem 10,5 mag, ale není vůbec snadné ji pozorovat. Ve svém deníčku u ní mám poznámku „neviditelná“. Může za to jednak její difúzní charakter, a pak také bohatost Mléčné dráhy, v níž se nyní pohybuje. Často se promítá na nějakou hvězdičku, tak se musí čekat, až trochu polodleze. Naštěstí se pohybuje celkem rychle, a to potěšitelně stále k vyšším deklinacím. Najdete ji nyní zvečera nad jihovýchodem v kyji Oriona.

Kometa C/2021 A2 (NEOWISE) 11. 2. 2021, 30s ISO6400, Canon 6Dmod, WO FLT98 f5, ve výřezu vidíme, že kometa je opravdu extrémně slabá a jeví asi jen prachovou aktivitu. Foto: MaG

Ve stejný den (3. 1.) byla objevena i kometa C/2021 A4 (NEOWISE). Ta se před pár dny dostala do vizuálního dosahu malých dalekohledů, když zjasnila až k 12,5 mag. Je tak o dobré dvě magnitudy výraznější, než byla předpověď. Zalogoval jsem ji minulou noc jako už svoji 244. kometu. Pohybuje se také celkem rychle, ale naopak k jihu od galaxie NGC 2403 v Žirafě směrem do Vozky. Ideální doba na pozorování je kolem 21.00 SEČ.

A pak tu máme nějaké staré známé. Loučíme se s 88P/Howell, která brzo zmizí ve večerním soumraku. Slábne (12,5 mag), je nízko v Rybách a pořád velmi difúzní, takže již dost obtížná na pozorování. O něco lépe je na tom také slábnoucí (11,5 mag) a rozplizlá 141P/Machholz. Ta se pohybuje na hranici Eridanu a Býka a je tak se začátkem astronomické noci stále ještě skoro 40 stupňů vysoko.

Pořád relativně dobře je na tom 156P/Russell-LINEAR, která nyní prochází Perseem. Už sice ztratila hodně ze svého bývalého lesku (13 mag), patří ale spíš k těm snadnějším kouskům, je i nadále slušně kondenzovaná. To nedávno parádní C/2020 M3 (ATLAS) se už prakticky rozplynula a vytratila z dohledu. Viditelná je i přes nadějné odhady kolem 12 mag jen za dobrých podmínek ve větších aperturách. Doporučuju aspoň 400 mm zrcadlo. Stejně tak hodně zaslábla (13,5 mag) doposud snadná 398P/Boattini, která v těchto dnech míjí otevřenou hvězdokupu M35 v Blížencích. Na ni bych už také menší kukátko nebral.

Podle mě nejhezčí je nyní C/2019 L3 (ATLAS). Nebo aspoň já ji mám zkrátka rád. Vesele zjasňuje a udržuje si kompaktní vzhled. A ačkoliv prochází hustým polem v Kasiopeji, je snadno pozorovatelná jako malá kulička. Do konce roku poskočí ze současných 13,5 mag až na 11. hvězdnou velikost, tak si ji snad ještě dosytosti užijeme.

To je asi z jasných komet pro tentokrát vše. Nesmíme samozřejmě zapomenout na 29P/Schwassmann-Wachmann, která může kdykoliv překvapit dalším nečekaným zjasněním. Má teď ideální podmínky pro pozorování, když se líně vláčí Beranem.

Kolem ní nyní proklouzne slabá C/2020 N1 (PanSTARRS). Pokud máte podmínky a přístroj s dosahem k 16 mag, tak ji můžete také zkusit. Do oddělení duchařinek s jasnostmi kolem 15 až 16 mag pak můžeme zařadit ještě po půlnoci viditelné C/2020 T2 (Palomar) a 409P/LONEOS-Hill. Na ně se chystám v nejbližších dnech. A patří sem i ranní slábnoucí C/2018 N2 (ASASSN) a zjasňující C/2017 K2 (PanSTARRS), případně pro fajnšmektry ještě doplním i C/2019 K7 (Smith) nebo C/2018 U1 (Lemmon). Ovšem chápu, že ne každý bude chtít v −15 °C vstávat v 5 ráno, případně vydržet vzhůru celou noc…

Pro tentokrát je to vše, budu se těšit opět za měsíc. Viděli jste už „neviditelnou“ C/2021 A2 (NEOWISE)? Podělte se se zážitky z pozorování v komentářích.

Teprve na upravené složené fotografi (8×30 s) vylezla i slabá zelená koma C/2021 A2, takže kometa je slabě viditelná i proto, že tuto slabou obálku, možná i kvůli Mléčné dráze a horší průzračnosti, nešlo pozorovat.

MaG

NGC2264 a C/2021 A2, 11. 2. 2021, Canon 6Dmod, WO FLT98, f5, 8×30 s, ISO 6400. V oblasti otevřené hvězdokupy Vánoční stromeček a mlhoviny Cone (kužel) se už kometa dlouho nezdržela a peláší dál.

3 komentářů k “Kometární okénko – únor 2021”

1. Aleš

Nechápu jak mohou být odhady C/2021 A2 pod 11 mag – možná na excelentní obloze někde v horách… Opravdu je téměř „neviditelná“, včera jsem ji sotva vyduchařil 16″ dalekohledem v Turnově, při 105x tam něco bylo, ale hrozná bída… Omlouvám se všem za text v bulletinu, kde jsem nabádal k jejímu pozorování majitele 6″ a větších dalekohledů (obvykle jsou totiž komety 11 mag vidět i ve velkých binokulárech…).

2. Martin Gembec

Přidal jsem snímek, podle mě kometě chybí aktivita a ta trocha prachu, co produkuje na její spatření prostě moc nestačí.

3. Aleš

Tahle kometa (C/2021 A2) je fakt mizerná – včera večer jsme na ni koukali na Jizerce (to byla teplota ještě snesitelných -18°C /k ránu spadla na -30°C/, relativně světlá obloha a velmi špatný seeing) a byli jsme rádi, že ji ve 20″ dobsonu vůbec vidíme… Nejlepší při zv. 117x – plošně velmi slabá okrouhlá mlžinka bez výraznější kondenzace.