Den hvězdáren a planetárií v Turnově

Již čtvrtý rok Asociace hvězdáren a planetárií vyhlašuje „Den hvězdáren a planetárií“. Termín je vždy volen tak, aby bylo možno na obloze pozorovat Měsíc v období kolem první čtvrti. Jedná se asi o nejvhodnější objekt, který je dobře pozorovatelný například i pro menší děti. K akci se letos poprvé připojila i turnovská hvězdárna a v pátek 11. 3. byla od 18 do 21 hod. otevřena všem zájemcům o astronomii.
Pro návštěvníky jsme připravili řadu rozličných přístrojů, kterými jsme v průběhu večera sledovali různé objekty. V kopuli jsme hlavním dalekohledem RC 16″ ukazovali nejprve Měsíc a poté Velkou mlhovinu v Orionu. Na terase jsme přichystali další dalekohledy (SCT 11″, Newton 10″, SCT 8″, Newton 8″ a 8cm APO refraktor), kterými jsme mířili např. na planetu Uran, zajímavé dvojhvězdy, hvězdokupy M45, M44, M35, M67 či NGC 457, dále na galaxie M31, M81, M82, M65, M66 a další cíle.
Akci postupně navštívila asi padesátka zájemců a velmi nás potěšilo, že mezi nimi byla řada menších dětí s opravdovým zájmem o astronomii. Do demonstrátorské činnosti jsme zapojili i mladé členy astronomického kroužku.