Povedené pozorování s přeletem ISS přes Měsíc

25. května 2023 jsme se sešli v podvečerním čase na hvězdárně v Turnově, abychom shlédli Venuši a Měsíc. Toto setkání mělo být okořeněno pozorování přeletu ISS přes Měsíc a shlédnutím supernovy v galaxii M101 na úplný závěr. Podmínky k pozorování byly velmi dobré, bylo relativně teplo a zpočátku i velmi klidný obraz Venuše i Měsíce. Ještě na přelet jsme měli relativně hezky, akorát od východu se zatahovalo. Po přeletu se ale rychle obloha zakabonila a museli jsme to tedy ukončit. Na supernovu jistě ještě dojde jindy. Ona tam na nás jistě pár týdnů počká. Byla to moc povedená akce a i tu stanici jsme vyfotili a dokonce trackovali dobsonem 150/1200. Díky všem za pomoc při organizaci.

Celý přelet se odehrál velmi rychle. Na přiloženém videu je ve skutečné rychlosti.

Složenina ze sekvence snímků Aleše Majera. Canon R10, expozice 1/2000 s.

Všech 18 snímků ISS vzniklých během přeletu zde bylo složeno do jednoho záběru. Dalekohled WO FLT98, ohnisko 618 mm, kamera QHY5III-224C, expozice 1/1000 s, Gain 10. Pixinsight, funkce Max. Martin Gembec

Jeden snímek z videa. Výřez, zvětšeno 2krát.

Odpověď