Proměnné hvězdy s DSLR

V našem Klubu astronomů Liberecka platí takové nepsané pravidlo, že většina z nás dělá astronomii pro potěšení a neklade si velké vědecké cíle. Pravdou ovšem je, že naše vybavení by bylo velmi dobře použitelné i pro vědecké účely. Jeden z našich členů, Martin Mašek, to dlouhodobě prokazuje, byť používá poměrně jednoduchou techniku na sídlišti v Liberci.

Podívejme se nyní na to, jak využívá své nejnovější vybavení, digitální zrcadlovku Canon 1000D a teleobjektiv Sonnar 180 mm.

minimum HT Vir Martin Mašek

Světelná křivka hvězdy HT Vir pořízená 16. 4. zrcadlovkou Canon 1000D a objektivem Sonnar 180 mm. Martin Mašek (podrobnosti na webu Sekce proměnných hvězd a exoplanet České astronomické společnosti)

Jak vidíme výše, s obyčejnou zrcadlovkou a teleobjektivem lze pořizovat kvalitní data (jasnějších proměnných hvězd  = cca do 8-9 mag). Martin je v našem Klubu jednoznačně nejproduktivnější člen, pokud se jedná o využití jakékoli techniky k vědeckým účelům. Dříve začínal na montáži GSO s lídlskopem 70/700 a jednoduchou CCD kamerkou, později zkoušel i Newton 200/1000 a v současnosti zkouší využitelnost nové zrcadlovky. Více o pořizování křivek s DSLR od Luboše Bráta čtěte zde.

HT Virginis je už Martinova druhá proměnná s DSLR (první měření zde) a kromě toho stihl i spousty dalších věcí. Pozoruje, dokumentuje pozorovací akce, zkoušel zmapovat světelné znečištění na Liberecku netradiční cestou pomocí GIS a nyní snímá zajímavé fotografie deep-sky od sebe z balkónu.

M11 za svítání, ořez, Martin Mašek

M11 za svítání. Sonnar 180 mm + Canon 1000D, 29x30s, Martin Mašek – ořez, na klik celé pole

Jako malou ochutnávku, v jak špatných podmínkách se Martin snaží pořizovat snímky vkládám na závěr pohled na Mléčnou dráhu od něj z balkónu. Troufám si tvrdit, že okem je jen slabě viditelná, zatímco DSLR zachytila velmi mnoho detailů.

Orel a Mléčná dráha v Liberci 17.4.2011, Martin Mašek

Mléčná dráha za svítání na sídlišti v Liberci. Canon 1000D, objektiv na ohnisku 18 mm, 10x30s. Martin Mašek

Přeji Martinovi mnoho jasných nocí a doufám, že zde najdete brzy další jeho příspěvky.

2 komentářů k “Proměnné hvězdy s DSLR”