Planetky libereckého regionu I.

Objevitelé planetek mají právo pojmenovat tato malá tělesa sluneční soustavy, a proto se často na obloze setkáme s místními zeměpisnými názvy, významnými osobnostmi, nebo specialitami, které nemají oporu ani v žijící osobnosti, ani v realitě (sem by patřila např. planetka Opportunity, pojmenovaná po robotickém vozítku na Marsu, nebo planetka Járacimrman). My se v dnešním přehledu zaměříme na dvě planetky, které se nám podařilo na obloze zachytit. První je planetka č. 4054 Turnov, kterou objevil Antonín Mrkos na Kleti. Druhá v dnešním článku prezentovaná planetka je č. 1896 Beer, kterou objevil Luboš Kohoutek z Hamburku.

Planetka (4054) Turnov byla objevena na Kleti 5. října 1983 Antonínem Mrkosem. Jde o planetku hlavního pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. Citace uvádí následující oddůvodnění pojmenování: „Pojmenována podle městečka ve východních Čechách v oblasti zvané Český ráj. Město je známé svou výrobou prvotřídní optiky a rovněž díky brusírnám drahokamů.“

Planetku jsme fotografovali na přelomu roku 2015 a 2016. Pěkné obrázky pořídil známý jablonecký astrofotograf Milan Antoš. Planetka jasnosti asi 17,5 mag je na snímcích vidět a v poli mnoha dalších hvězd ji odlišil její vlastní pohyb.

Planetka Turnov. Credit: Milan Antoš

Snímky se povedly také s pomocí dálkově ovládaného dalekohledu FRAM Fyzikálního ústavu Akademie věd.

Planetka Turnov. Credit: FRAM

Planetka (1896) Beer je určitě méně známá, proto přidáváme citaci: „Pojmenována na počest astronoma Arthura Beera (1900-1980), narozeného v Čechách, jenž pracoval na Námořní observatoři v Hamburku v letech 1929-1934 předtím, než přesídlil do Anglie. Byl pak starším pozorovatelem Observatoře v Cambridgi od r. 1947 až do odchodu do penze v r. 1967. Ačkoliv je patrně nejznámější díky redigování série sborníků „Vistas in Astronomy“, zabýval se intenzívně spektroskopickými dvojhvězdami, novou DQ Herculis a spektrofotometrií hvězd tříd O a B i galaktickou strukturou. Pojmenování navrhl B. G. Marsden.“

Planetku objevil Luboš Kohoutek 26. října 1971 z hvězdárny Bergedorf v Hamburku. Pro zajímavost dodejme, že Arthur Beer se narodil v tehdejším Reichenbergu, dnes Liberci, a že po něm náš kolega Pavel Vála pojmenoval svoji hvězdárnu.

Planetka Beer je zobrazena na níže uvedené animaci, pořízené dálkově ovládaným dalekohledem FRAM. Jasnost planetky je asi 17 mag.

planetka Beer. Credit: FRAM

Jeden komentář k “Planetky libereckého regionu I.”

1. Pavel

Arthur Beer ukončil v Liberci (Reichenberg) státní reálnou školu na Husově třídě maturitou v roce 1918 (viz. Stoleté vzpomínky reálné školy – Almanach 1914-2014). Jeho rodina manželka a syn Peter Beer bydlela v Liberci až do roku 1934 a byl i členem České astronomické společnosti a psal též články do Říše hvězd.
    V roce 1934 emigroval s rodinou do Anglie, vzhledem perzekuci (židovské rodiny) v německém Hamburgu a už českém Liberci v Sudetech.
    V prvním čísle roku 2016 bude ve Čtvrtletníku Severočeského muzea v Liberci stať z materiálů Okresního archivu v Litoměřicích – pobočka Liberec. Lze sehnat v informačních center muzeí Libereckého kraje zdarma – http:// www muzeumlb.cz