C/2014 S2 (PanSTARRS) – ta druhá

Noc na čtvrtek vyšla jen z poloviny, konkrétně té 6. dubna. Pozorovali jsme večer Merkur a za tmy pak řadu komet a deep-sky objektů. Obloha byla tentokrát poměrně milostiva a tak byla mnohem méně zakalena a poměrně jasná po převážnou část první poloviny noci. A jak je patrné z nadpisu, hvězdou večera byla kometa 2014 S2, která je chudák tak trochu ve stínu. Nejdřív si na ní smlsla kometa US10 Catalina, aby následně zeslábla a potom nad ránem ji nyní zastiňuje kometa 252P, která ale taky rychle zeslábne. A zůstane nám tady, jako už po několi měsíců kdo? No přece C/2014 S2 (PanSTARRS).

2014 S2 PanSTARRS

Jistě, kometka je to opravdu pěkná a navíc si dlouho udržuje slušný jas. A Vic by klidně tvrdil, že ve skutečnosti je tato kometa neprávem přehlížená, protože sám ji pozoroval už několik desítek nocí. Každopádně za sebe musím napsat, že mě její vzhled příjemně překvapil. A potvrzuje to i snímek. Na výřezu výše je vidět několik malých galaxií v okolí. Dole je celý snímek. Použil jsem 9 expozic po 2 minutách, ISO 1600. Opět Canon 30Dmod na Celestronu ED80/600 s reduktorem Vixen 0,67×.

2014 S2 PanSTARRS

Jak už řečeno, večer byl také po delší době okem snadno viditelný Merkur. A když říkám snadno, tak myslím i okem ne zcela ostrozrakým. Tak to ještě zkuste, až se vyjasní.

Merkur

Závěrem ode mně fotka něčeho z opravdu pěkných deep-sky objektů. Tuto noc jednoznačně vyhrály galaxie a specielně Větrník a Vírovka kolem Velkého vozu. Ovšem kulovka M 13 nikdy nezklame.

M13

Na závěr jsem ještě zachytil Almaru (dalekohled o průměru 40 cm). Na pozadí vidíme Bukovec.

Almara

Honza M. nám ještě udělal nějaké fotky na památku.

pozorovatelé

skupinovka

MaG

2 komentářů k “C/2014 S2 (PanSTARRS) – ta druhá”

Jo, C/2014 S2 (PANSTARRS) je stále krásná. Už jsem ji pozoroval dohromady 116× včetně té včerejší noci. A k ní tentokrát ještě osm dalších vlasatic. Prostě pěkná kometární noc na Jizerce. Konečně slezl sníh a nebylo ani moc pod nulou.
    A kdybyste ještě chvíli s námi vydrželi, mohli jste se znovu potěšit i s 252P/LINEAR. Pouhým okem sice vidět nebyla, ale v triedru zářila nádherně.

2. Ales

Sníh slezl na Jizerce, což byla náhradní destinace… Původně jsme se chtěli pokusit vyjet do lomu Stanislaw, ale náš záměr zhatilo ještě značné množství sněhu – až půlmetrová vrstva tvrdého zmrzlého firnu s vyjetými hlubokými kolejemi. Takže asi po půl kilometru jsem posadil SUV na břicho a byli jsme rádi, že se nám podařilo vycouvat, otočit se a zamířit na Jizerku… Jinak noc to byla slušná, konečně relativně tmavá obloha (po zimních výjezdech na Kopaninu či Bulovku), takže kromě komet jsem na jarní obloze sjížděl hlavně galaxie. Ty nejhezčí již zmínil MaG, ale projel jsem téměř celou kupu v Panně a Kštici Bereniky i pěkné skupinky ve Lvu.