Kometární okénko – duben 2021

Máme tu Velikonoce, tedy jaro, a blíží se i první jarní nov, tak je nejvyšší čas se podívat, co je na obloze ke spatření pro kometární nadšence. I když se při pohledu na předpovědní modely nezdá, že by mělo být ještě někdy v budoucnu jasno, budeme doufat, že se přeci jenom nakonec vyčasí.

Byla by totiž škoda propásnout hezkou jasnou binokulární kometku C/2020 R4 (ATLAS) zdobící nyní ranní oblohu. V triedru 18×70 se dnešního rána jevila jako hvězdička 10 mag, ve větším přístroji vypadá pak jako velká difúzní koule. Stále ještě potěšitelně zjasňuje a stoupá výš souhvězdím Orla.

Dál tu máme trojici pěkných vlasatic s jasností kolem 12 mag pro malé dobsonky. Zvečera nejdřív zapadá hodně difúzní C/2021 D1 (SWAN). Najdeme ji snadno v Trojúhelníku. Nedaleko od ní pak můžeme na hranici Persea a Andromedy vyhledat hezky kondenzovanou C/2019 L3 (ATLAS), která sice nikdy nezapadá, ale nejlepší čas na pozorování je také hned zkraje astronomické noci. Třetí je pak nejlibovější a rovněž slušně kondenzovaná C/2020 T2 (Palomar) v Honicích psech. Vyplatí se na ni počkat do dvou do rána, až bude kulminovat, i když je také viditelná prakticky už od setmění.

Dál už to začíná být slabší. Do nedávna pěkná C/2021 A4 (NEOWISE) klesá v Eridanu nezadržitelně k obzoru a její o šest dní mladší jmenovkyně C/2021 A7 (NEOWISE) pro změnu ve Velkém psu ještě pořádně nevylezla nad obzor. Obě se spolu s C/2019 T4 (ATLAS) z Lodní zádi beznadějně topí v sajrajtu typicky české oblohy jen pár stupňů nad obzorem.

Spravíme si ale chuť znovu nad ránem s pomalu zjasňující C/2017 K2 (PanSTARRS). Tu najdeme v Lyře nedaleko Vegy, ale moc kometárně se zatím netváří. Vypadá jen jako neostrá hvězdička zhruba čtrnácté hvězdné velikosti.

Těší mě, že už do dubnového přehledu mohu zařadit i první z letošní bohaté série periodických kometek s nízkými čísly. Kometa 7P/Pons-Winnecke je už viditelná vizuálně, jak jsem se dnes nad ránem mohl osobně přesvědčit. S odhadnutou jasností >15 mag to ale zatím není žádná vypalovačka ani v 16″ dobsonu.

To je z dubnové nabídky prozatím vše. Pokud  se mi podaří dostat větší dalekohled pod lepší oblohu, doplním pro hardcore pozorovatele odstaveček o duchařinkách kolem 16 mag, kterých tam také pár ještě je.

A co vy? Vstáváte taky ve 4 ráno na eRčtyřku? Podělte se s námi o zážitky v komentářích.

5 komentářů k “Kometární okénko – duben 2021”