Ranní dubnové komety a planety

Měsíc je 20. dubna v první čtvrti a prochází vysokými oblastmi ekliptiky, což je ideální příležitost k jeho večernímu pozorování. Tím pádem ale nad ránem začne vadit pozorování komet i meteorů z roje Lyrid. Proto jsem se ráno 20. dubna vydal někam, kde by se dalo zkontrolovat stav dvou nejdostupnějších komet a za svítání došlo i na dvě plynné obří planety. Vzal jsem tentokrát newton Orion CT8, abych se mohl na komety i podívat a pak je vyfotit.

Počasí bylo nad ránem víc vrtkavé a mlžné, než jsem doufal. Po přechodu rozpadajících se bouří bylo vlhko a skoro všude se válely mlhy. A kde nebyly mlhy, tam zase hrozila tvořící se oblačnost. Nedošlo tedy na pozorování okem, protože než jsem našel vhodné místo, končila astronomická noc.

Nakonec jsem zakotvil v Horním Maxově v oáze mezi mlhami. Sotva jsem postavil techniku, vytvořila se jako bonus oblačnost typického horského chování, to znamená z ničeho. A zakryla samozřejmě i Herkula. Naštěstí jsem stihl ustavit a po nějaké té čtvrthodince už dokonce na chvíli odešel mrak. Kometa C/2020 R4 (ATLAS) musí být opravdu hezká při pohledu větším dalekohledem, protože i na zkušební expozici opravdu svítila.

C/2020 R4 (ATLAS), 20. 4. 2021, 9×30s, ISO3200, Orion CT8, Canon 6Dmod, ořez

Přestože svítalo, obloha nad západem nebyla tragická, přeci jen po přechodu bouří se vzduch vyčistil a tak v místě bez mlhy bylo celkem průzračno. Namířil jsem tedy dalekohled ještě do Honicích psů na kulovou hvězdokupu M3 a kometu C/2020 T2 (Palomar). Překvapilo mě, jak snadno byla kometa viditelná už na zkušební expozici.

2020t2-15x30-20210420

C/2020 T2 (Palomar), 20. 4. 2021, 15×30s, ISO3200, Orion CT8, Canon 6Dmod, ořez

Ráno jsem balil, zrovna když se zpoza kopců vynořil i Jupiter se Saturnem. Když jsem se vracel, jakési vnuknutí mě v Lučanech donutilo odbočit na nějakou cestu. Naštěstí jsem se nenechal po pár metrech odradit velkými vystupujícími kameny, které se nedaly objet a protože cesta stoupala, dávalo to naději na lepší výhled k jihovýchodu. Nahoře jsem užasl nad nádherným výhledem. Opřel jsem tedy foťák o zrcátko auta a z ruky se podařilo pořídit panoramu tří snímků, která příjemně zakončila toto pozorování.

Jupiter a Saturn 20. dubna 2021, exp. 2 s, ISO3200, Sigma 35 mm, Canon 6Dmod

MaG

Jeden komentář k “Ranní dubnové komety a planety”

1. Aleš

Kometa C/2020 R4 je pěkná, ale při pozorování malým dalekohledem vyžaduje tmavou oblohu – zkoušel jsem ji 20. 4. hned po půlnoci, když přestalo pršet. Ještě dost svítil Měsíc v první čtvrti, po obloze pluly zbytky vysoké oblačnosti a vlhkoměr ukazoval přes 90 %. Za těchto podmínek jsem ji na městské obloze (Jablonec n. N.) ve 100mm APO binaru (zv. 30x a 60x) neviděl. Vzhledem k podmínkám se mi dále ponocovat a jet za město nechtělo. Martin byl koukám odvážnější…
    Zato mohu doporučit novu Cas, která zdá se zatím vůbec neslábne a je snadným cílem pro malý dalekohled i na horší obloze i přesto, že se „plazí“ nízko nad severním obzorem.