Kometární okénko – leden 2023

Blíží se lednový nov, tak je nejvyšší čas se podívat, co se děje na kometárním nebi zkraje roku 2023. Měli jsme štěstí, že se minulou noc konečně pořádně vyjasnilo a mohli jsme si hezky zapozorovat. Kromě jiného jsme samozřejmě mířili i na komety.

Bohužel druhé polovině noci stále kraluje Měsíc (a beztak se pak zatáhlo), takže si projeďme aspoň tu první část, která je naštěstí na pěkné kousky slušně bohatá.

Lednové obloze bezesporu kraluje parádní C/2022 E3 (ZTF). Je už nyní z našich poloh cirkumpolární, ale samozřejmě máme lepší, když si počkáme, až bude později v noci výš nad severovýchodním obzorem. Pádí mílovými kroky směrem k Polárce, takže každým dnem je to s ní lepší a lepší. A to nejen z hlediska polohy na nebi, ale i s její jasností. Ze současných 6,5 mag to snad i o dvě magnitudy na konci měsíce vylepší. Už nyní je snadno viditelná v triedrech, ale největší pecka to je ve větších dalekohledech, kdy uvidíme nejen detaily v komě, ale i výrazný ohon. Sám jsem zvědavý, zda ji na přelomu ledna a února, kdy bude k Zemi nejblíže, spatříme i pouhým okem. Očekávám, že koma se bude rychle zvětšovat až možná do velikosti úplňku, takže to asi nebude tak snadné. Ale nechme se překvapit. Snad bude počasí přívětivější než doposud. Mnoho pokusů s ohledem na fázi Měsíce mít bohužel nebudeme, tak nesmíme žádnou šanci promarnit!

C/2022 E3 (ZTF) 16. 1. 2023, 11×60 s, ISO 1600, Canon 6Dmod, WO FLT98 + WO Flattener

Bylo by chybou veškerou energii věnovat jen letošní horké kandidátce na Miss. I další kometky jsou neméně zajímavé. Neukáží sice chvostíky, ale stále mají co nabídnout.

Zvečera to je zejména dvojice vlasatic v souhvězdí Cassiopeji. Maličko jasnější (10 mag) je C/2020 V2 (ZTF). Má navíc silně kondenzované, až téměř stelární jadérko. Naproti tomu C/2022 U2 (ATLAS) je hodně difúzní, ale i tak díky 11. hvězdné velikosti vcelku nápadná a nepřehlédnutelná.

C/2020 V2 (ZTF) 16. 1. 2023, 8×60 s, ISO 1600, Canon 6Dmod, WO FLT98 + WO Flattener

Pěkně se nám vybarvila i C/2022 A2 (PanSTARRS) v Draku. Vidět je sice celou noc, ale nad ránem to bude lepší, když vystoupá přeci jen výš. Má také velkou difúzní a lehce rozfouklou komu, ale vytvořil se i silně kondenzovaný střed. S jasností kolem 10 mag jde opět o snadný cíl pro každé astronomické kukátko.

C/2022 A2 (PanSTARRS) 16. 1. 2023, 8×60 s, ISO 1600, Canon 6Dmod, WO FLT98 + WO Flattener

Celou tuto výše zmíněnou jasnou „severní“ čtveřici si rozhodně nesmíte nechat ujít! Začátek roku je tedy nesmírně našlapaný, ale to ještě není zdaleka vše.

Na ranní obloze na nás číhá další čtyřka slušně jasných kometek kolem 11. až 12. hvězdné velikosti. Díky nepřízni počasí jsem v lednu zatím neměl možnost ověřit jejich viditelnost, ale jakmile to půjde, doplním text o aktuální informace.

Nejprve po půlnoci vychází kdysi krásná, ale nyní již pomalu slábnoucí C/2019 L3 (ATLAS). Bohužel se nachází již jen velmi nízko nad obzorem v souhvězdí Vývěvy, což z ní i přes 11. hvězdnou velikost dělá z našich končin celkem obtížný cíl.

Lepší bude si počkat, až spolu s Pannou vystoupá do dostatečné výšky kometa C/2019 U5 (PanSTARRS). Je sice slabší (12,5 mag), ale podmínky pro pozorování má rozhodně lepší. Stávající jasnost si podrží až do léta. Podobně na tom je i C/2019 T4 (ATLAS). Tu najdeme v těchto dnech poblíž kulové hvězdokupy M5 v souhvězdí Hada a do jara pod 13 mag neklesne.

Ze čtveřice ranních komet je na tom nejlépe až jako poslední vycházející krátkoperiodická 81P/Wild. Ideální čas na pozorování je tak až těsně před svítáním, když Váhy, kde se nalézá, vykouknou nad jihovýchodem nad obzor. Jasnost kolem 12 mag by měla zůstat také až do jara.

Další kometky jsou už poněkud slabší, ale stále dobře viditelné v malých dalekohledech o průměru do půl metru z našich zeměpisných šířek. Zvečera můžeme vyhledat hezkou dvojičku v řece Eridanu: nezadržitelně k jihu mířící C/2021 Y1 (ATLAS) a cestu ji křížící C/2021 X1 (Maury-Attard). Obě mají okolo 14,5 mag a zjasňovat se už dál nechystají. Lépe je na tom první z nich, když se zatím nachází přeci jenom výš.

Kolem půlnoci nám nebesa nabízí vysoko kolem zenitu trojici krátkoperiodických vlasatic. Nejsnazší je 118P/Shoemaker-Levy (13 mag), ale už to s ní jde pomalu z kopce. Namíříte-li do Raka nedaleko otevřené hvězdokupy M67, objevíte jen malou difúzní skvrnku. Jen o číslo vyšší 119P/Parker-Hartley v sousedních Blížencích už má své dny při tomto návratu sečteny. Atakuje 15. hvězdnou slabost, tak je nyní poslední šance na spatření. Přesuneme-li se ještě o kus dál do vedlejšího Vozky, můžeme zkontrolovat stav poťouchlé 29P/Schwassmann-Wachmann. Minulou noc vypadala jen jako nevýrazný difúzní obláček, ale nikdo neví, kdy si zase pšoukne a znovu prudce zjasní.

Blížíme se ke konci, ale není to ještě vše. Ač se to nezdá, nejjasnější lednovou kometou bude úplně jiná potvora! Myslím teď na nedávno zesnulého lovce komet Dona Machholze a jeho objev vskutku neobvyklé komety 96P/Machholz. Je už to přes 10 let, co jsme ji naposled naháněli při předminulém návratu. Nyní by koncem ledna měla dosáhnout až na 2. velikost, ale to bude bohužel viditelná jen na koronografu SOHO. My dostaneme šanci na spatření kolem půlky února, kdy už ale zeslábne asi na 9 mag. I tak by to mohlo být zajímavé zpestření začátku roku 2023, který je nabitý kometami zejména teď na začátku, pak přijde snad i něco na konci, léto ale bude asi opět docela suché. Ale nepředbíhejme!

Už se těšíte, jak se předvede Étrojka? Lovíte ji, jak to jde? Podělte se se zážitky v komentářích.

2 komentářů k “Kometární okénko – leden 2023”

1. Martin Gembec

Pěkné, jako tradičně. Lovil jsem dvakrát a stihl zpracovat hlavně E3 ze 4. a 16. 1. a tak jsem se hecnul a přidal sem i snímky V2 a A2. Ještě bych měl mít Wild z 4. 1. Okukoval jsem je pečlivě včera přes refrák, než jsem začal fotit a tak jsem minul polární záři s okem na okuláru :) Obě slabší kometky mě vizuálně překvapily, byly opravdu dobře vidět. E3 je už vidět protažená do oválu až vějíře, opravdu začíná být zajímavá, i když to nebude žádná vypalovačka pro pouhé oko. Jako fotograf si užívám pořádnou kometu.

2. petr kahánek