Kometa hitem února 2023 na hvězdárně

Vzhledem k pěknému počasí se 7. a 8. února hvězdárna v Turnově otevřela veřejnosti. Informace o tom byla uvedena a sdílena asi nejen na Facebooku, ale snad všude po městě, protože zájem zcela předčil možnosti hvězdárny i astronomů. Přesto byli lidé z velké části (a věříme, že všichni) trpěliví a spokojení. Řada z nich to pojala doslova jako happening i přes velké mrazy a nakonec i tu mlhavou kouli na obloze i viděla. A někteří šťastlivci snad i mnohem více, podle toho, jak jim to vyšlo.

Největší nápor, možná i v historii večerních pozorování vůbec, zažila hvězdárna v úterý 7. 2. 2023. Aleš Majer, vedoucí Klubu astronomů Liberecka, zastupující hlavního správce hvězdárny, referoval o přibližně 300 návštěvnících, přičemž v jednu chvíli stála fronta až na parkoviště před hvězdárnou (a nebylo možno to ovlivnit, protože jsme takový nápor prostě vůbec nečekali).

Aleš po odchodu návštěvníků vyfotografoval kometu 15s expozicí mobilem za okulárem hlavního dalekohledu o průměru 40 cm (viz výše).

Ve středu 8. února se pak na hvězdárnu vydal i astrokroužek. Kdo mohl, strávil zde dvě mrazivé hodiny naplněné pohledy na různé objekty vesmíru nebo fotografováním.

Venuše (dole) a Jupiter nad hvězdárnou 8. 2. 2023

Chtěli bychom všem poděkovat za návštěvu a tentokrát hlavně za trpělivost, pokud jste toho moc vidět nemohli. Těšíme se s vámi brzy opět na viděnou.

Martin Gembec a Aleš Majer