Znovu na lovu

Po nedávném úspěšném honu na kometu C/2014 Q2 (Lovejoy) jsme měli v plánu ulovit při nejbližší příležitosti ještě další jasnou kometu – 15P/Finlay. Ta příležitost přišla minulou, předštědrovečerní noc.

Zatímco prognóza počasí u nás na severu byla tradičně bídná, jižněji to mělo být lepší. Znamenalo to tedy další cestu „kus za Ještěd“. Podle předpovědních modelů a snímků z družice bylo zřejmé, že musíme jet minimálně do jižních Čech, někam pod Tábor. A protože cesta tam trvá dobré dvě hodiny, bylo potřeba vyrazit co nejdřív.

Když už se jede taková dálka, tak jsme nechtěli jet jen tak na otočku, ale vyrazili jsme rovnou v plné polní. Aleš dorazil před 16. hodinou, naložili jsme Almaru a binar a vydali se na jih. Nepodařilo se nám přesvědčit kolemjdoucí Maggie, aby jela s námi, tak jsme vyrazili tradičně jen ve dvou.

A měli jsme štěstí. Když jsme krátce po 18. hodině dorazili k Soběslavi, obloha se otevřela, a když jsme už docela nízko nad obzorem viděli Mars, zvolili jsme nebližší exit z dálnice, sjeli do polí a u božích muk u obce Řípec vybalili techniku.

Sotva jsem namířil v 18.15 binar 48×125 na Mars, kometa 15P byla hned vidět kousek pod ním. To byla docela klika, že jsme ji nemuseli dlouho hledat, protože se vzápětí začala topit do vzdálené rozpouštějící se vysoké oblačnosti. Moc jsme si ji tedy neužili, nebyla ani nijak extra výrazná, natož krásná, ale byla tam. Po nedávném outburstu už trochu zeslábla, takže na menší přístroj by to už nebylo.

Kometa 15P/Finlay (na snímku vyznačena) s Marsem (velmi jasný objekt nahoře vlevo) focená ve stejnou noc, ale z jiného místa na světe. Člen KaLu Martin Mašek ji takto zachytil pomocí robotického dalekohledu FRAM, který se nachází v Argentině. Credit: FRAM/Fyzikální ústav AV ČR v. v. i.

Po tomto úvodním předkrmu jsme se rozhodli pokračovat ještě více na jih. Vybrali jsme si lokalitu Staré Hutě v Novohradských horách. Tam jsme dorazili před osmou a už zůstali, neboť místo to bylo zajímavé s dobrým výhledem na jih. Nikde v dosahu nebyl vidět žádný zdroj světla, jen na jihozápadě menší čepice asi od Lince a ještě jedna k jihovýchodu. Ale jih byl až k obzoru úplně tmavý a to jsme pořebovali.

Noc jsme věnovali samozřejmě zejména kometám. Ještě pořádně nevytemperovaný 16″ dobson jsem dychtivě namířil do Velryby, abych tam ulovil kometu C/2014 N3 (NEOWISE), čímž jsem si splnil letošní předsevzetí dosáhnout do konce roku stovky odpozorovaných komet. Konkrétně tato jubilejní vlasatice není nijak moc jasná, spíše naopak. Vlastně jsem docela pochyboval, jestli je vůbec viditelná, ale ukázalo se, že už je, a to celkem dobře. Tušitelná byla už při dvěstěnásobném zvetšení a při 300× už o existenci nebylo pochyb.

Další dvě komety, které jsou dobře vidět na večerní obloze, jsou rovněž dosti slabé. 108P/Ciffreo ve Vozkovi od posledně zeslábla a zdifúzněla, takže byla i přes polohu téměř v zenitu již celkem obtížná a obávám se, že se brzo vytratí z dosahu našich malých „nedospělých“ dalekohledů. Naopak v Blížencích dlící periodická kometa 110P/Hartley kapánek zjasnila, navíc je téměř stelární, takže byla překvapivě snadným objektem, když byla vidět už i v nejmenším zvětšení 110×.

Vrcholem večera byla ale „Vánoční kometa“ C/2014 Q2 (Lovejoy). Aleš ji uviděl binarem ihned, jak vykoukla nad lesem v 21.40 SEČ. Nádherná byla i v našich triedrech 15×50 a 15×70. Vypadala jako extravelká a jasná kulovka. Jak stoupala výš nad obzor, pokoušeli jsme se ji vykoukat i pouhým okem. Obloha byla v tomto směru velmi dobrá, v zenitu pak moje pesimistické SQM-L ukazovalo 21.27 MSA. V okolí komety byly vidět hvězdy s magnitudou 5,7. Když jsem kolem půlnoci zkoušel reddotem zapichovat hvězdy, co vidím, a kontrolovat okulárem, jestli tam opravdu jsou, tak jsem zapíchnul i přesně do místa, kde byla kometa… Že by? 8^)

Kometa C/2014 Q2 (Lovejoy) v noci z 23. na 24. 12., snímal Martin Mašek přes dalekohled FRAM. Credit: FRAM/Fyzikální ústav AV ČR v. v. i.

Zkoušel jsem i C/2014 A4 (SONEAR), co je nyní v Eridanu, ale ruku do ohně, že jsem ji viděl, bych nedal, i když chvílemi se zdálo, že tam něco je. Uvidíme, její čas teprve přijde.

Věnovali jsme se i objektům vzdáleného vesmíru, zejména těm s nižší deklinací. Bohužel seeing byl docela mizerný a tak jsme mohli jen suše konstatovat, že Edelweiss to rozhodně není. Na Hubbleově proměnné mlhovině jsme si aspoň ukázali, jak by měla správná kometa vypadat :þ

Nad ránem nám vylezly ještě další objekty našeho zájmu. 4P/Faye, co je nyní v Sextantu, byla na hraně viditelnosti, nějak se nám mrška ztrácí. To 32P/Comas Solà ve Lvu je sice také slabá, ale stále slušně viditelná.

Úspěšnou kometární noc jsme zakončili krásnou jasnou vlasaticí C/2014 R1 (Borisov). V 5 ráno byla sice ještě nízko na hranici souhvězdí Panny a Vah, ale v Almaře při zvětšení 177× na ni byl hezký pohled. Je dosti velká a difúzní, v binaru ale moc nevynikla. Než povyleze C/2013 V5 (Oukaimeden), jsme už v mrazu a větru, co se udělal nad ránem, čekat nechtěli. Poslední, co jsme viděli, byla supernova ASASSN-14lp v galaxii NGC 4666 v Panně.

Před námi totiž byla cesta zpět – 300 km a 3 hodiny jízdy. Doma jsme suchou a za celou noc nezarosenou techniku vykládali po osmé ráno a jak jsme předpokládali, u nás se po celou noc držela deka…

Výlet to byl pěkný a hned, jak se naskytne nějaká další příležitost, si „za Ještěd“ zase vyrazíme.

3 komentářů k “Znovu na lovu”

1. Marek Biely

Nechtěl bys zkusit i odhady jasnosti? Odvádíš skvělou práci, tolik komet za jednu noc nezvládne odpozorovat každý. Z Česka bych řekl, že snad jenom KaoS. Odhady jasnosti bys pak mohl vkládat sem: http://cobs.si/ Záleží samozřejmě na tobě, ale myslím, že by to byla velmi užitečná vědecká data. :)

Mno, nad tím jsem už několikrát přemýšlel. Zatím se na to nějak necítím. Říkám si, že než blbé odhady, to raději žádné. Je to koníček, děláme to pro radost, žádnou vědu do toho tahat prozatím nechci.

3. Marek Biely

Dobře, já tě nutit samozřejmě nebudu. Chápu to. ;)