Oblačná Bulovka

Z hlediska historického je fajn, že české země nepřišly o výběžky Šluknovský a Frýdlantský. Zvláště ten nám bližší má tu výhodu, že se tam za podzimních inverzí dá často pozorovat na jasné obloze a často tam bývá i teplo. Tak tomu bylo i v noci ze 14. na 15. listopadu. Tentokrát se oblačnost vyšších pater moc nerozpouštěla, takže to bylo spíše takové příjemné pokoukání na objekty nočního nebe a na kometu M3 ATLAS. Výsledkem jsou nějaké snímky, které snad udělají radost návštěvníkům našich online přenosů z planetária, nebo těm, kteří v budoucnu dorazí přímo do liberecké iQLANDIE.

Obrázek vlevo vznikl ze dvou snímků nad sebou pomocí Canonu 6D se Sigmou Art 35 mm. Snímek krajiny je se zapnutou poloviční rychlostí hvězd a vrchní část je s plnou rychlostí pohybu hvězd z montáže Vixen Polarie. Expozice 30 sekund, ISO 1600.

Prakticky celou dobu pokrývala oblohu slabší nebo silnější vysoká oblačnost. V okolí jasných hvězd se proto na snímcích vytvořily krásné barevné kotouče. Tentokrát jsem objektiv Sigma přiclonil trochu více a je to dobře vidět. Hvězdy jsou ještě o něco lépe prokreslené a třeba Plejády nebo pás Oriona už nemají fialový nádech jednotlivých hvězd.

Orion a Býk Sigmou 35 a Canonem 6D, tentokrát expozicí 60 sekund z Vixen Polarie.

Pohled na jih. Vidíme Jizerské hory, nad nimi Ještěd a světlé vlnovité oblaky.

Protože podmínky nebyly ideální, pořídil jsem hlavně snímek komety C/2020 M3 (ATLAS) poblíž jasné hvězdy Bellatrix na levém rameni Oriona pomocí dalekohledu ED80/600 v ohnisku 400 mm. Taky jsem se soustředil na snímání celé oblohy, abych neměl černé svědomí a mohl si říct, že cesta byla pojata jako dokmentace světelného smogu a snímání materiálu pro planetárium. Myslím, že přecházející oblačnost vykouzlila pěkné krátké videjko.

Jeden snímek z celooblohovky 15. 11. v 00:33 SEČ

Kometa C/2020 M3 (ATLAS) je v hustém hvězdném poli Oriona, takže složení snímku na hvězdy a na kometu a složení do sebe je oříšek. Tedy alespoň takový pokus. Je to zajímavá kombinace hvězd s výrazným kruhovým halem (nejjasnější je Belatrix) daným vysokou oblačností a zelené komety :-)

Kometa C/2020 M3 (ATLAS) 14. 11. 2020, zač. expozic 23:18 SEČ, 51×60s, ISO 1600, Canon 6D, Celestron ED80/600 s reduktorem Vixen 0,67× (400 mm), Pixinsight

5 komentářů k “Oblačná Bulovka”

A na C/2020 S3 (Erasmus) jste si do rána nepočkali?
    Ta je teď suveréně nejhezčí a předčí i C/2020 M3 (ATLAS) nejen jasností, ale i snadností spatření. Vypadá jako kulová hvězdokupa a na rozdíl od emtrojky, na kterou je potřeba vědět, kde se přesně nachází, nejde tahle už při zběžném namíření přehlédnout…

2. Aleš

Ona po půlnoci přišla výraznější oblačnost a i když model sliboval nad ránem jasnou oblohu, tak jsme to asi v 1 hod. zabalili…

3. Aleš

Ale i M3 byla v „bejku“ (0,5 m dobson) nepřehlédnutelná. Doposavad jsem na ni koukal jen binokuláry (24×100 a 15×70) a ve větším dalekohledu je to také pěkná koule přes půlku zorného pole, dokonce už se slušnou centrální kondenzací.

4. Martin Gembec

Jo no. Prostě ráno bylo počasí nejlepší, ale shodli jsme se, že chce spíš vyjet nad ránem na obě než čekat celou noc. Jsem rád, že potvrzuješ dobrý vývoj vzhledu Erasmus viditelný na fotkách.

5. Roman Hujer