Tip na dnešní pozorování – kometa a galaxie

Pokud by se nízká oblačnost nad ránem rozpustila nebo se nacházíte v místech kde není, rozhodně si nenechte ujít randez-vous komety C/2021 A1 se skupinkou bizarních galaxií známých jako Velryba a Hokejka. Kometa s jasností kolem 8 mag je výrazná i na obloze s jasně svítícím Měsícem a dá se vidět již v triedru. Ideální čas je kolem páté hodiny ranní, kdy nad východem svítí jasný Arcturus v Pastýři a Velký vůz stojí kolmo k obzoru na svém oji. Od poslední hvězdy oje zvané Alkaid také vyjdeme při hledání komety. Posuneme se k nejjasnější hvězdě Honicích psů zvané Srdce Karlovo (Cor Caroli). Triedrem nebo malým dalekohledem začneme pátrat buď právě od Cor Caroli nebo ještě vyhledáme okem viditelnou hvězdu Al Dafirah ve Vlasech Bereniky. Pokud ji umístíme na západní okraj zorného pole triedru (FOV 5-7°), na druhé straně bychom měli vidět nápadnou dvojici hvězd 5,4 a 6,2 mag. Když dvojici posuneme do horní části zorného pole, kometa by tak měla být přibližně uprostřed zorného pole. Pomoci mohou připojené mapky. V triedru vypadá jako malá kulová hvězdokupa (mlhavá okrouhlá skvrnka), galaxie budou vzhledem ke svitu Měsíce pozorovatelné obtížněji. Snímek od Jodi a Roy McCullough z Ohia ukazuje scenérii předchozí noc, vzhledem k rychlému pohybu komety již bude ráno jihovýchodně od obou galaxií. Pokud nám počasí pozorování nedopřeje, nezbývá než doufat v lepší podmínky ráno 3. 12., kdy kometa těsně mine kulovou hvězdokupu M3.

5 komentářů k “Tip na dnešní pozorování – kometa a galaxie”

1. Spaca4y

Dnes 25.11. na Hradecku bylo konečně jasno. Stačilo si vstát o chvíli dříve a udělat si čas před odjezdem do zaměstnání. Kometu jsem nejprve pozoroval v triedru 15×70. Zkusil jsem ji pohledem z ruky, ale evidentně nemám dostatečně pevné držení. Stativ pomohl, byla tam. Následně jsem rudlíkem vyvezl dobsona ze zahradního domku. Kometa pěkná, jádro kondenzované, poměrně velká koma. Škoda, že chvost už docela dost maže světlá obloha. V prosinci to bude paráda. Sousední galaxie Velryba byla vidět slušně, Hokejka už byla (vlivem světlého pozadí) poměrně duchařina. Na závěr jsem si nechal vypálit sítnici oka Měsícem. Nezklamal, takhle z rána ho pozoruji málokdy.

2. Ales

Nízká inverzní oblačnost nebyla na Moravě, v Čechách ustoupila ve druhé polovině noci (kromě tradičních lokalit jako pohraniční hory) právě v Pardubickém, Hradeckém a částečně též Libereckém kraji, kde bylo možné pozorovat. Chce to, ale aby zmizel z oblohy Měsíc, pak to bude pěkná kometka…

3. Ales

Krásnou fotku tradičně zveřejnil Michael Jeager:

Nechtěl jsem nechat nic náhodě a raději vyrazil na Frýdlantsko, kde byla jistota, že bude jasno. V binaru 50×125 byla kometka výrazná, s náznakem protažení do chvostu. Obě galaxie se vešly do zorného pole panoptiků, ale nebyly nijak výrazné.
    Pozoroval jsem i 29P/Schwassmann-Wachmann, C/2019 L3 (ATLAS) a 67P/Churyumov-Gerasimenko. Poslední zmíněná byla jen 4° od Měsíce, ale i tak byla dobře viditelná, jak je jasná.

5. Martin

Díky za reporty. Těším se na ni. Teď mi to komplikují jiné věci, ale za týden snad bude líp. Ta fotka je od někoho s USA, ne? Mohu poprosit autora?