Kometa C/2022 E3 (ZTF) prolomila hranici viditelnosti okem

… a v dalekohledu je dechberoucí kráskou. Tedy pokud počasí dovolí. A protože nám na severu Čech bylo přáno, jsme tu s naším reportem a fotografiemi. Obecně o kometě a vyhledávací mapka je zde.

Tak tedy Kozákov 23. 1. To byla štace první. Přijeli velmi milí lidé, kteří dorazili na pozvánku Hvězdárny Turnov, protože v údolí jsme se obávali horší viditelnosti. Aleš vybalil skvělý 30cm SCT a kometa ukázala to nejlepší. Dokonce i slabou část prachového ohonu. Zpočátku přecházela vysoká oblačnost a kometa byla níže, ale s blížící se půlnocí se obloha vyčistila a nad kopcem, kde mimochodem vůbec nefoukalo, se odehrávalo to pravé zimní divadlo.

Kometa byla vidět slabě pouhým okem. Potřeba bylo spíše boční vidění. Napřímo spíš problikla. Kromě SCTčka byla krásná v 10cm čočkovém dalekohledu v malém, 25násobném zvětšení a v binaru 20×80. Dokonce se dal tušit i slabý protichvost. Jasnost jsme odhadli na 5,5 magnitudy, koma měla rozměr asi 15 úhlových minut a ohon se slabě táhl na vzdálenost asi jednoho stupně.

Na přiložených fotografiích si můžete připomenout naše společné zážitky a podívat se na kometu v širokoúhém podání i v detailu.

Pohled z Kozákova 24. ledna 2023 po půlnoci (360° kolem dokola)

Na expozici dlouhé 60 sekund (Samyang 24 mm, f2,8) vidíme dole kromě komety také meteor. Tento snímek je pouze "vyvolán" z RAW a zvýšen byl kontrast. Jinak je bez úprav, jak to vylezlo z foťáku.

Na expozici dlouhé 60 sekund (Samyang 24 mm, f2,8) vidíme dole kromě komety také meteor. Tento snímek je pouze „vyvolán“ z RAW a zvýšen byl kontrast. Jinak je bez úprav, jak to vylezlo z foťáku.

Toto je velmi znásilněná verze snímku 35mm Signou při f2,2, ISO3200, 8×30s. Za pouhé 4 minuty jsou slabě zachyceny i slabé mlhooviny IFN například kolem Polárky. Rozhodl jsem se tento obrázek vložit jako ukázku velikosti komety ve srovnání se známými vozy.

Kometa C/2022 E3 (ZTF) 24. 1. 2022 kolem 1:45 SEČ. Složeno 60 snímků pořízených během půl hodiny. Canon 6D, Samyang 135/f2,2, 61×30 sekund, ISO 3200, Vixen Polarie. K vytvoření takovéhoto obrázku už samozřejmě potřebujete data složit na hvězdy a pak na kometu a pokusit se kometu do snímku s bodovými hvězdami nějak vložit. Snad se vám i přes tyto již trochu nerealistické úpravy bude líbit, že to vlastně zobrazuje stav v ten okamžik, kdy fotky vznikaly.

Ostrov nad inverzí

Druhé setkání s opravdu krásnou oblohou a kometou jsme si s Alešem schovali na noc z úterý na středu 24./25. 1. 2023. Dvakrát jsme se rozhodli jet pozorovat na Jizerku a třikrát do Krkonoš a nakonec asi nemůžeme litovat návštěvy Vrbatova návrší s mohylou Vrbaty a Hanče. Výstup sem je velmi náročný i z Horních Míseček, kam ještě je možnost vyjet autem (4 km chůze po sněhu s převýšením 400 metrů).

Pokud někdy zaváháte, zda se za inverze zkusit vydat na vrcholky Krkonoš nebo nikoli, za sebe mohu říci, nebudete litovat. Jak se blížíte k vrcholu, končí les a mezi jednotlivými stromy se vynoří oceán oblak s barevnými skvrnami světel měst. Pak dorazíte do oblasti naprostého klidu a kromě nádherných výhledů pod vámi se vám nad hlavou otevře neskutečný pohled do vesmíru.

Kometu jsme spatřili okem po desáté večer už bez problémů. Pomohlo i to, že byla dál od jasnějších hvězd. Prostě tam byla. Přímým pohledem. Spíše jako mlhavý flíček než rozmazaná hvězda. Ano, stále je velmi slabá a její viditelnost je blízko té hraniční, ale s jasnsotí 5,5 mag už na takto pěkné obloze nebyl problém ji pozorovat. Pohled velkým APO triedrem 15×70 byl výstavní. Troufnu si tvrdit, že byl vidět i protichvost a poměrně značná část ohonu, asi dva stupně.

Ten binokulár byl vůbec skvělý. Zdálo se mi, že ukazuje srovnatelně s TS 20×80, pokud mám odhadnout jeho kvalitu. Viděli jsme třeba Rosettu, kde především vrchní část mlhoviny byla vidět snadno, prostě byla tam. Líbil se mi i Plamínek u pásu Oriona rozdělený na dvě části tou temnou trhlinou, to se triedrem obvykle nevídá.

Vyzdvihl bych ještě pohledy přes „ježkovy voči„, přes které vidíte zhruba celé souhvězdí Oriona s trochu větším zvětšením, než při pohledu pouhým okem. Jsou s tím nevšední pohledy na oblohu, asi jako kdybyste byli pod nejtmavší oblohou na světě. Vynoří se neskutečné množství velmi slabých hvězd, vidíte slabé mlhavé objekty. Vyzdvihl bych třeba náznak viditelnosti mlhoviny Kalifornie v Perseu. Myslím, že kromě triedru 15×70 jsem ji nikdy ničím menším nevytušil (neviděl asi přeci jen není úplně fér výraz).

Z fotovýbavy se mi nahoru podařilo dostat Canon 6D na ministativu a Canon 30D, který jsem osadil celooblohovkou Sigma 4,5 mm a ten byl na stativu s minimontáží Vixen Polarie. V galerii jsou tedy mnohé momentky z okolí 6Dčkem a pohledy na velmi pěknou oblohu. Tyto snímky nejlépe vyniknou až v planetáriu. Pokud tedy dorazíte na Večery pod hvězdami v iQLandii, nebo nějaký pořad, zřejmě tam nějaký podobný snímek uvidíte.

Na astro.cz jsme dali článek Zkuste spatřit kometu C/2022 E3 (ZTF) pouhým okem! Rozhodli jsme se tím vyjádřit, že kometa je velmi slabá a nikoli velmi jasná, jak se občas směrem k veřejnosti objevuje. Okem vidět je a je radost, že předpovědi vyšly. Líbí se mi geometrie průletu komety, která ji zavedla do oblasti poblíž severního nebeského pólu oblohy, což nám umožnilo ji dobře vidět i uprostřed noci. A líbí se mi vývoj jejích ohonů, kde se velmi rychle z vějíře prachu oddělil i protichvost a vyvinul poměrně dynamický byť slabší iontový ohon. Kometa je zřejmě poměrně malá, odhaduji kolem kilometru, každopádně ale bude patřit k těm, které si budeme pamatovat delší dobu.

Obloha nad Vrbatkou 24. 1. 2022. Canon 30D, Sigma 4,5 mm/f3,5, ISO 800, 3 minuty expozice. Na snímku je patrný také zelený airglow, především nad severozápadem.

Širokoúhlý záběr s kometou. Na snímku jsou také Velký a Malý vůz, takže snad se podle nich zorientujete a kometku si sami zkusíte najít. Jde o panoramu 4 snímků objektivem Sigma 35 mm/f2,2, Canon 6D, expozice 10 sekund, ISO 6400.

Širokoúhlý záběr s kometou. Na snímku jsou také Velký a Malý vůz, takže snad se podle nich zorientujete a kometku si sami zkusíte najít (nad špicí zasněženého stromku). Jde o panoramu 4 snímků objektivem Sigma 35 mm/f2,2, Canon 6D, expozice 10 sekund, ISO 6400.

První pohled směřoval na mohylu. Je to opravdu mystické místo.

Pokusili jsme se i o foto na památku.

Pokusili jsme se i o foto na památku. Jak to ten Aleš dělá, že stojí a ani se nehne?

Panorama směrem k jihu až jihozápadu. Nejjasnější bílá skvrna světla je bezpochyby Mladá Boleslav a prakticky v zákrytu a mírně vlevo od ní by měla být i Praha.

Zasněžené stromy jako němí svědci sledují narůstající světelné znečištění národního parku. V pozadí Polsko.

Orion a Velký pes stylově orámovali Vrbatovu boudu. Ta je po rekonstrukci opět obývána a intenzivní světlo v interiéru i venkovní silně osvětlují okolí (naštěstí se po našem příchodu k Mohyle zhaslo).

Aleš mě upozornil na možnost zarámovat Severní korunu do otvoru mezi stromy, ale nízký stativ to ne úplně umožnil.

Pohled na sněžné stromy a nízkou oblačnost v údolí byl opravdu nádherný. Zde asi sněhový velbloud?

Aleš vzápětí upozornil na mystického démona nebo draka a hned se k němu vydrápal, aby si prohlédl jeho hlavu zblízka.

Poté rozsvítil čelovku a udělali jsme z něj ohnivou stvůru.

Poslední ohlédnutí k Vrbatově boudě ze serpentiny.

Z téže serpentiny pod boudou je výhled i na Ještěd při úbočí hory Kotel (nejvyšší v Libereckém kraji).

Zkušební foto dobře ukazuje výhled od mohyly. Na obloze zrovna Mars dotvořil typický zimní obrazec hvězd na zimní sedmiúhelník.

Zkušební foto celooblohovkou dobře ukazuje výhled od mohyly. Na obloze zrovna Mars dotvořil typický zimní obrazec hvězd na zimní sedmiúhelník.

6 komentářů k “Kometa C/2022 E3 (ZTF) prolomila hranici viditelnosti okem”

1. Aleš Majer

Kometa je dobře vidět i na snímku rybím okem – je to trochu náročnější hledání, ale je tam… A ještě bych doplnil, že zajímavé bylo prohlížet jižní partie zimní oblohy, které od nás nebývají moc dobře vidět, ale obsahují spoustu krásných DSO – Holubici, Lodní záď a Kompas.

2. Michal Zámorský

Nádherné snímky. Bohužel jsem utemován dekou na Mělnicku a nemám možnost se úplně dostat nad inverzi. Čekám na tu kometu už hezkých pár dní a zatím se mi ji podařilo vidět pořádně jen jednou z rána.
    Díky za upozoenění na tenhle článek na Seeingu.
    P.S. Vypadá to jako výprava na Severní pól, kde už byli snědeni psi :-)

3. Martin Gembec

Michale, škoda že nejste víc mobilní, ty hory mají své kouzlo. Když jsem vylezl nahoru, nejradši bych nějaké psy snědl, bylo to fyzicky tak akorát. Možná jsem nebyl úplně zdráv, ale horský vzduch a zážitky mě z toho úplně vyléčily.

4. petr kahánek

5. Martin Gembec

No jo Petře, ale my když jedeme, tak se díváme na webkamery a družici a podle toho nevidím, že by vůbec něco čouhalo v Beskydech nad inverzi? Nebo snad koukal aspoň vrchol Lysé? To mě mrzí, že to nevyšlo. Bohužel vrstva se podle modelů měla zdvihat a to se i stalo. Už koukaly jen hřebeny Krkonoš, což musí být ještě větší nirvana, ale už nemám sílu zase vyjet.

6. petr kahánek

No teď se to již převalilo i přes Lysou horu ale toho 25. byla hranice mraků cca v 1000 m a tak silnice na Bumbálce v 800m plus dalších100 m pěšky bylo málo. Jinak na webkamerách jsem pořád. Ovšem obdivuji Vás kam jste se „vydrápali“ vy a kolikrát.Díky za pěkné a zajímavé fotografie.