I. SrAČKA – ohlédnutí

Historicky první Sraz Aktivních Českých Kometárních Astronomů se uskutečnil letos o velikonočním víkendu v Jizerských horách. Předpověď počasí dávala lepší vyhlídky na hned první noc, proto se účastníci zblízka i zdaleka sjeli k muzeu na Jizerce už během sobotního odpoledne památného 30. března.

Účast byla hojná. Za KaL jsem se nominoval já, za ASHK dorazil Spaca4y a z dalekých Beskyd přijeli Saffroin a PeKaHa. Celkem tedy čtveřice aktérů, což je vlastně prakticky kompletní sestava českých amatérských kometářů, kteří jsou v současné době aktivní a pozorují vlasatice více než jen sporadicky.

Příprava techniky (binokulární sekce)

I přivezená technika byla slušná. Od ježkových očí 2×54, přes triedry různých velikostí, 125mm binar až po dobsony 16 a 22 palců, zkrátka přístroje vhodné na všechny druhy komet od těch nejjasnějších až po slabé duchařinky.

Sestavování 22″ dobsonka

S příchodem soumraku se začalo s pozorováním. Hlavním bodem programu byla samozřejmě kometa 12P/Pons-Brooks, která je tak jasná, že se nemuselo ani čekat na tmu. V plánu bylo během nečekaně teplé noci pozorovat alespoň 15 komet, ale tento záměr se bohužel kvůli přecházející oblačnosti splnit nepodařilo nakonec ani z poloviny.

Pózování pro fotografa

To však tolik nevadilo. Kromě komet se dalo okukovat i další objekty bližšího (planety) nebo vzdálenějšího vesmíru, dostalo se tak třeba i na supernovy, ale mnoho času bylo věnováno i různým diskuzím o kometách, technice, zkušenostech z pozorování, prostě o všem možném. A to zejména ve chvílích, kdy se obloha začala zatahovat vysokou oblačností. Ta také nakonec předčasně pozorování ukončila, ještě než se na oblohu vyhoupl Měsíc. Díky zázemí v muzeu se nemuselo nic balit a šlo se dospat zbytek noci pod střechu.

Vše připraveno k pozorování, obloha stále čistá

Na další noc už předpověď nebyla tak dobrá, takže se během nedělního dopoledne akce oficiálně ukončila a účastníci se vrátili do svých domovů. Jako naschvál ale byla druhá noc lepší, bez vysoké oblačnosti, i když také do značné míry poznamenaná saharským pískem, který silně degradoval zejména průzračnost oblohy. I tak ale panovala s akcí velká spokojenost a už nyní se plánuje pokračování, tentokrát zřejmě v horách Orlických.

První SrAČKA je tedy za námi, druhá tu bude ale co nevidět! Kometám zdar!

Jeden komentář k “I. SrAČKA – ohlédnutí”

1. Petr Kahánek

Vicu zdravím.Díky za povedený report s obrázky z našeho prvního srazu. Po něm jsem se stal kometářem ještě víc.Doposud pro mě jedna z pozorovacích disciplín, teď bude vyžadovat větší nasazení.
    Na to jak je teď nevyzpytatelné počasí to z pozorováním dopadlo dobře.Doufám že na dalším srazu budem mít větší štěstí. V Beskydech když už bylo trochu jasno tak si nějaké zbytkové mraky musely vybrat vždy západní horizont.Asi budu muset za jasnou oblohou podnikat delší výpady jinak hrozí že ty dvě krasavice na západě neuvidím.Ještě děkuji za možnost podívat se do okuláru takového obra ,zatím maximum byl můj minidobson SW 12″. S pozdravem-Kometám Zdar – se těším na další sraz. PK